Archief van
Categorie: Bezoek – Tel

Op bezoek en bezoek!

Collega Erikshjälpen op bezoek

We zaten in de kamer op de bank een kopje thee te drinken, als ik ineens een vrouw in de tuin zie lopen. Ik herkende haar niet en dacht dat het om de vrouw ging, die op zoek was naar haar oppaskat. Ze hadden de zorg voor de kat van hun kleindochter gedurende de kerstdagen, maar de kat is ontsnapt en sindsdien zoek. Wellicht had iemand de kat in onze tuin gespot en keek ze nu even rond. Maar toen…

Vroeg uit de veren, want we gaan terug. Terug naar Zweden, terug naar huis. Des te later je vertrekt, des te later je thuis bent. Rond negen uur vanavond thuis zijn lijkt ons een goed idee. En als je al vaker op onze website bent geweest, weet je, dat een reisje van en naar Nederland ongeveer twaalf uur in beslag neemt. Rekensommetje is daarmee snel gemaakt, want dan moeten we in ieder geval ook rond negen uur vanmorgen weg….

Vandaag kregen we alweer een schitterende zonsopkomst te zien. Weer een beetje vorst erbij en dat beloofde weer een mooie dag te worden. Maar eveneens de laatste dag van dit weekje Nederland. Een week, met opnieuw bezoekjes en veel praten. Vanochtend hadden we zoveel mogelijk ingepakt: in een paar tassen, in één koffer (!) en in een krat. Want als we vanavond terugkomen zal de fut er wel zo’n beetje uit zijn. Toen we weggingen en zelfs de eerste…

Wéér zo´n zonnige dag! Wat is het weer hier goed! Je zou haast… Nee, hoor! Vanochtend stonden we redelijk op tijd op, want we hadden om half tien afgesproken met Gert en Elise én onze kleinkinderen! Stipt als we (vaak) zijn, stonden we precies op dat tijdstip bij hen op het erf. Meteen werden we enthousiast verwelkomt door Elise en de drie kleinkinderen. De jongste, Jelte, op de arm van mama en Daan en Merle naast haar in de…

De meerkoetjes en futen zwommen er al weer vrolijk op los, toen wij rond acht uur opstonden. Het zonnetje was er weer bij, maar ook de kou van de nachtvorst. Minus twee graden gaf de buitenthermometer aan. Hmmm… Toch een beetje Zweden in Nederland. Alhoewel: hier bloeien de krokussen en sneeuwklokjes al volop en dat lijkt toch mooi! Vooral als er veel dichtbij elkaar staan. Schitterend, die geel, wit en paarse bloemekes! Daar hoeven we thuis pas over een…

Deze dag begon goed met een heerlijk zonnetje! Wat word je daar meteen vrolijk(er) van! Na een lekker ontbijtje was het tijd om naar Siddeburen te rijden. We hadden afgesproken om een kopje koffie te gaan drinken bij een vriendin van mijn moeder, Corrie. Doordat zij vriendinnen waren kennen wij elkaar ook al járen. Corrie en mijn moeder gingen vaak even samen met de auto weg: door de polder, naar ons, naar Termunten voor een visje… Ze is inmiddels…

Omdat we maar een maar dagen in Nederland zijn, hebben we niet zo veel afspraken staan als andere keren. En ook niet weer meerdere op één dag. Telkens als het weekje Nederland voorbij was, waren wij aan vakantie toe. Het is uiteraard heel fijn om iedereen weer even te zien, maar die vele bezoekjes zijn tevens erg vermoeiend. We kunnen dat dit keer niet aan, gezien onze gezondheid. Voor vanmiddag hadden we afgesproken met onze vrienden Jan en Sia uit Slochteren….

Tijdens onze rit van Zweden naar Nederland vernamen we, dat de auto af en toe trilde. Dat duidde mij op onjuist uitgebalanceerde wielen. Op korte stukjes in Zweden hadden we het ook al wel eens vernomen, maar ik dacht dat er wellicht sprake was van vuiligheid bij de wielen. Vanwege de winterprut en het gestrooide zand. Maar nadat ik de banden met de hogedrukspuit had schoongespoten, bleek maandag dat het euvel er nog steeds zat. Daarom vanochtend een garage gebeld met…

Vanochtend, precies 6 maanden na het laatste bezoekje. Toen stonden we met onze caravan op de camping in Kropswolde en gingen we een paar keer gedurende ons verblijf aldaar, naar mijn ouders. En normaal gesproken zouden we er in december al weer zijn geweest, met mijn moeder haar verjaardag, maar vanwege mijn lichamelijke klachten ging dat toen niet. Het contact beperkte zich toen tot het bellen, met of zonder beeld via WhatsApp video. Dat is voor ons een hele mooie manier om elkaar te…

Zodra we wisten, dat we naar Nederland zouden gaan, werd een huisje geboekt in Steendam. Lekker centraal gelegen, rustige omgeving én bekend! Ik heb 21 jaar in Siddeburen gewoond en dat ligt er nagenoeg tegenaan. Leuk om dan juist daar heen te gaan. Op het moment van boeken zou Pantro niet meegaan. De vorige week stuurden we nog even een mailtje naar het boekingsbureau, dat Pantro dus wel meeging én dat we niet voor de gewenste tijd van 17.00 uur…

Volgens planning laten we Ödarp rond negen uur achter ons. Het zonnetje schijnt volop en dat geeft een goed gevoel voor de rest van de dag. Het zou maar regenen. Dat vind ik persoonlijk het meest vervelende weersomstandigheid om in te rijden. Steeds die regen-voor-je-ruiten-weghaal-heen-en-weer-ga-stangetjes voor je ogen langs is geen pretje. Het vermoeid je enorm tijdens het rijden en vereist veel concentratie. Nee, we hebben het zonnetje erbij en de lucht laat nagenoeg geen wolken zien. Prima omstandigheden voor…

Nou slaat dat “éven” niet op de tijd dat we er zijn trouwens, maar over de reistijd! Als we voor 17 december 2018 ze hadden willen bezoeken moest die afspraak gepland worden dat óf zij in Zweden waren óf wij in Nederland. Zij woonden daar nog immers. Sinds medio december wonen ze ook in het mooie Zweden, in Flisby en dat is vanaf ons huis een half uurtje rijden! We worden enthousiast door ze begroet, wanneer we rond half drie bij ze…

Het is zondag, buiten is het winterweer. Ik kom niet te vroeg uit bed. Pas om 08:30 uur sta ik in de keuken. Joke is dan al ruim een uur beneden en heeft haar eerste kop koffie al op. Ik kijk op mijn telefoon en zie dat er een berichtje is van één van onze buren uit het dorpje Västorp, iets verderop. Een Messenger bericht van Erling en Britt. Ze schrijven “Hej, vad gör ni? Vill ni ta en kopp kafé med oss…

Alles was gepland en afgesproken: oppas voor Pantro, oppas voor Jikke en Ebba, eigen overnachtingen in Nederland, bezoekafspraken in Nederland, cadeautjes voor iedereen die we zouden bezoeken… Helaas gooit Heiko zijn gezondheid nu roet in het eten. Daar hebben we het al meerdere keren over gehad, echter dat het zo ver strekkende gevolgen zou hebben… Hij heeft nu niet alleen last van de benen maar ook van voeten, onderarmen en handen. Tintelingen en doofheid zijn de boosdoeners. Geluk bij een ongeluk: de pijn is redelijk…

We hadden een aantal spulletjes uit de container achtergehouden omdat we die eigenlijk nog te goed vonden om weg te doen. Weg doen in de zin van naar de kringloopwinkel brengen. Heiko had op zijn beurt een tweetal advertenties op de Facebook marktplaats gemaakt en er reageerde wel een hele bekende persoon: Ria wou de eethoek wel van ons kopen! Dat heeft ze dan ook gedaan en vandaag kwamen Jan en zij om de tafel en stoelen op te halen….