Archief van
Categorie: Bezoek – Tel

Op bezoek en bezoek!

Ook sneeuw in Flisby!

Zondagochtend worden we wakker in een witte wereld. Vannacht had het voor het eerst dit jaar serieus gesneeuwd en er ligt een laagje van 5 cm op de grond. Eerder hadden we al een heel klein beetje poedersuiker zien vallen, maar nu was het echt raak. Leuk! We stonden niet zo heel vroeg op vandaag en kwamen zodoende wat later op gang. Om 10:30 uur werden we verwacht bij Riks en Phaedra in Flisby, op ruim een half uur afstand….

In Nederland, om precies te zijn bij Peter en Daniëlle, hebben wij het spel Keezen leren spelen. Het is feitelijk een variant op het traditionele mens-erger-je-niet. Het is eveneens een bordspel met pionnen, alleen in plaats van met dobbelstenen te gooien, werkt dit spel met speelkaarten. Je kunt het met 4 en met 6 personen spelen. Voor een collega bij Örtengren hebben we zelfs al een paar spellen meegenomen vanuit Nederland: een kartonnen versie en drie houten versies. Daar…

Vanmiddag waren wij te gast bij Johan en Kristina Samuelsson. We leerden ze kennen, doordat ze koeien bij ons in de buurt hadden en die met enige regelmaat van weiland verhuisden. Daarbij moesten ze bij onze oprit oversteken. Johan zijn moeder Ingrid ging dan op de weg staan om het verkeer tegen te houden. Welk verkeer?!? Ingrid en ik raakten aan de praat en zij vertelde toen, dat zij ook op Björkhaga had gewoond. Vele jaren geleden. Het vorig jaar…

Zoals vermeld, hadden we een paar spulletjes te koop aangeboden via Marketplace. Inmiddels zijn er ook al een aantal verkocht. Zo ook aan een jonge dame in Vaggeryd. Dat ligt een behoorlijk stuk nog ten zuiden van Jönköping. Nee, wat betreft de afstand zouden we niet tot een koop-verkoop komen. Wij gaan niet naar Vaggeryd en zij niet naar Ödarp. Maar we hadden vijftien minuten nadat zij haar interesse had getoond, tóch een afspraak! “Toeval bestaat niet!” Want wat…

Ze zijn er weer! Wie? Nou, Rob en Marijke uit Hoorn. Waar we vorig jaar om deze tijd voor het eerst kennis mee gemaakt hebben. Het contact was vanaf dag één leuk en dat is het nog steeds. Ze hebben al bijna 14 jaar een vakantiehuis in Flisby, een dorpje op ongeveer 30 minuten bij ons vandaan. Overigens wonen ze ver buiten dat dorp, maar het valt nu eenmaal onder Flisby. We hadden via de mail en Whatsapp weer regelmatig…

Zondag, een week geleden, kreeg Joke een telefoontje van Bert uit Nederland. Bert kennen we al een hele tijd en hij werkt voor een bedrijf, dat onder andere ladingen van schepen controleert. Schepen, die vanuit de hele wereld varen, met in hun vrachtruim de meest uiteenlopende zaken. Deze keer betreft het een lading, die per schip vanuit China is verscheept en nu in een loods in de haven van Gävle ligt. Gävle ligt ongeveer een uur ten noorden van Stockholm….

Dit was een weekend van bezoekjes. Gisteren stonden ineens de vorige eigenaren op de stoep. Heiko was in de tuin bezig en had gezien, dat er een auto wel héél langzaam voorbij reed. Toen de auto draaide en stopte stapten Lasse en Viveca uit. Ze wilden niet binnenkomen, omdat ze onderweg waren naar een vriendin in Tranås. Langsrijden en niet even gedag zeggen, helemaal toen ze Heiko zagen, vonden ze toch ook maar niets. We hebben afgesproken, binnenkort een datum…

Alweer een paar weken geleden had ik de buurman een paar keer geholpen met timmeren. Hij had namelijk het idee opgevat, om van een oude boerenkar, een “caravan” te maken. Daarvoor moest er een opbouw getimmerd worden. Leuk om te doen en ik moet zeggen, dat het eindresultaat best netjes geworden is. De buurman zei steeds, dat het een speelcaravan voor de kinderen zou worden, maar ze gebruiken hem nu zelf ook! De caravan is omgedoopt tot een “prairiewagen”…

Dat we middels onze website al meerdere vrienden hebben gekregen is een feit. En zoals het nu lijkt kunnen we er weer twee aan toevoegen! Marijke had ooit eens contact gezocht via de mail, wat resulteerde in een spontane correspondentie. Marijke is bekend met Zweden, door de vele vakanties die ze hier heeft gehouden. Ze wil dan ook niets liever dan naar dit mooie land emigreren. Haar vriend Martin daarentegen weet waar Zweden “ongeveer” ligt, maar dan houdt het voor…

Via WhatsApp hadden Phaedra en ik contact. Het ging over het maken van een afspraak, bij hen in Flisby. In eerste instantie was het voor de koffie, maar toen kwam Phaedra met de vraag of we bij ze wilden barbecuen. Nou, het antwoord op die vraag kwam snel: “Ja, gezellig en lekker!” Zodoende zaten we gisteravond bij hen aan de keukentafel. Riks en Phaedra begroetten ons op de meest vriendelijke manier en daarna hebben we eerst even hun nieuwe aanwinst…

Afgelopen maandag was een vreemde dag. In de zin van: ´s ochtends ging Heiko eerder naar Tranås dan anders, omdat de skylift terug moest. Daarna ging hij even aan het werk, om vervolgens rond half elf weer thuis te zijn. Even wassen, omkleden en naar Aneby voor een bezoekje aan de huisarts. Samen gingen we, het was toen rond de klok van half een, wederom naar Tranås. Heiko ging aan het werk en ik deed een paar boodschapjes. Toen Heiko…

Terug in de tijd: het is donderdag, 18 juli. We kregen bezoek uit de omgeving van Veendam! Nee, ze waren niet speciaal voor ons vanuit Nederland gekomen: ze hebben hier een vakantiewoning. We hebben Michiel leren kennen toen we onze eerste cursus Zweeds deden. Aan de Volksuniversiteit in Groningen. Samen met zijn zwager deed Michiel de cursus ook. We hielden contact, ook nadat wij een andere cursus gingen doen. De verbazing was groot, toen bleek, dat we beide een vakantiehuis…

In het dorpje Flisby kennen we niemand. Behalve Riks en Phaedra, die daar in december naar toe zijn verhuisd vanuit Nederland én Rob en Marijke, die net buiten het dorp al vele jaren een vakantiehuis hebben. Regelmatig zijn ze daar te vinden, zoals deze weken. Het is hun grote zomervakantie. Ze kunnen volop genieten van de zon en bezoeken dan ook het zwemwater in de buurt of wandelen of fietsen een stuk. Tussendoor zijn ze aan het klussen. Vanavond hadden…

In september 2017 kwamen wij in Ödarp te wonen en maakten wij kennis met de twee zussen, die samen eigenaar zijn van het huis, dat tegenover ons in de bossen staat. Dat hadden ze geërfd van hun vader. Die had ook veel grond er omheen, maar dat hadden ze inmiddels verkocht. Overigens was hun vader geboren in een huis, dat de kern van het dorp Ödarp is. Een klein eindje richting Eksjö groeiden ze op. Toen ze later naar Stockholm…

Vanochtend waren we geen van allen heel vroeg. Ja, Heiko. Die was om even na half zes beneden en rond half zeven zat die in de auto naar Tranås. Onze vrienden, Koos en Carla, hadden wederom lekker geslapen en rond half acht zaten we gezamenlijk aan onze eerste kopje koffie. We raakten maar niet uitgepraat, dat heb je met sommige mensen. Herken je dat? Zelfs tijdens het ontbijt (mét ei) werd er gepraat, maar daarna was het even stil… Ze…