Archief van
Categorie: Bezoek – Tel

Op bezoek en bezoek!

Naar Skatteverket en Slogebo

Het was een beetje somber deze ochtend. De lucht zat vol met grauwgrijze wolken. Nee, we hebben wel eens iets vrolijker ochtenden meegemaakt. Het was daarentegen wel droog en dat was dan weer het pluspuntje. Stand negatief 1 – positief 1 en daarmee een voldoende goede morgen! Omdat we om half elf een afspraak hadden staan bij het kantoor van de Belastingdienst in Jönköping waren we al vroeg uit de veren. Voor een vrije dag dan hè. We wilden zeker…

Enige maanden geleden kregen we een keer een berichtje van onze “buren” Johan en Kristina uit Västorp. Zij hebben een vakantiehuisje te huur en die hadden ze toen verhuurd aan Nederlanders. Bijna vanzelfsprekend (ahum) kwamen onze namen toen voorbij als zijnde de Nederlanders, die in 2017 verhuisd waren naar het huis waar Johan is geboren en opgegroeid, in Ödarp. De huurders kwamen uit de Achterhoek in Oost-Nederland, uit het plaatsje Terborg. Kristina vroeg ons of ze ons telefoonnummer en/ of…

“Vandaag kunnen Zweden naar de stembus voor de parlementsverkiezingen, die een spannende race worden. De Sociaaldemocraten van de huidige premier Andersson lijkt de grootste partij te worden. De rechts-populistische Zweden Democraten stonden tot vandaag tweede in de peilingen, achter de Sociaaldemocraten. De vraag is of premier Andersson opnieuw een meerderheid met linkse partijen kan vormen. De Zweden Democraten hopen juist op een rechts blok, groot genoeg om te kunnen regeren. Volgens de Zweedse krant Aftonbladet stonden er vandaag lange rijen…

Voor vanochtend hadden we afgesproken met de mensen waarvan wij het huis in Ödarp hadden gekocht. Zij, Lasse en Viveca, zijn verhuisd naar het plaatsje Blackstad, in de buurt van de stad Västervik. In die stad wonen kinderen en kleinkinderen en daar hebben ze ook een bootje in het water liggen. Blackstad ligt op 1,5 uur rijden vanaf ons huis en de route gaat via de plaatsen Eksjö, Mariannelund en Vimmerby. Vorig jaar hadden we elkaar voor het laatste getroffen….

Vanochtend zaten we al vroeg met z´n tweetjes in de auto! Het was nog voor half negen zelfs. Nee, Heiko hoefde niet werken, die was vandaag vrij. Hij had maandag een vrije dag (omdat het toen erg veel zou gaan regenen – niet dus), waardoor alle werkdagen opschoven deze week. Morgen mag hij nog weer naar Tranås. Wij gingen vandaag saampjes naar Adelöv. Een dorpje, dat op 45 minuten afstand van Ödarp, ongeveer halverwege de weg 133 (Tranås – Gränna)….

Vandaag was onze jongste dochter Daniëlle jarig. Ze is geboren op 28 augustus 1990 en werd zodoende 32 lentes vandaag. Tjonge wat worden we “oud”… Ze had vandaag bezoek in verband met haar verjaardag, maar helaas was haar man Peter er niet bij. Die zat, uiteraard in goed overleg met Daniëlle, met een vriend in België op het circuit van Francorchamps naar de wedstrijd van de Formule 1 te kijken. Peter gaat daar al vele jaren achtereen naar toe en…

Na de korte tussenstop bij Sietse reden we dinsdagmiddag tegen kwart over een de grens met Duitsland over. Eigenlijk was het niet eens zo druk op “der Deutsche Autobahn”, wat op zich al best bijzonder is. De A1, die wij na Bremen oprijden, is een van de belangrijkste snelwegen van Duitsland en daarmee meteen ook een van de drukste wegen. Af en toe werd het drukker, maar nooit voor lange(re) tijd! We zijn nog wel zeker vijf keer flink geschrokken,…

Zondag de 14e augustus leek het er even op, dat de temperaturen gedaald waren. Het was namelijk deze ochtend minder helder in de lucht, waardoor de zon geen kans kreeg ons meteen te verwarmen. Maar nog geen half uurtje later moesten wij ons opvattingen bijstellen, want het werd benauwd. En de zon kwam er wel weer bij. “Op naar de 35 graden!” Later deze ochtend kregen we bezoek van dochter Daniëlle, man Peter en kleinzoons Noud en Mason. Ze waren…

Vrijdag de 12e gingen we ´s morgens tegen half tien koffie drinken bij Heiko zijn ouders. Gelukkig hadden we op tijd afgesproken, want de opkomende zon scheen al vanaf zeven uur recht op onze voordeur. Onder de luifel was het meteen bloedje warm. In de wetenschap, dat we slechts vijf dagen in Nederland zouden zijn, wilden we Heiko zijn ouders graag zo vaak mogelijk zien. Waarom we zo kort in Nederland waren? Omdat deze reis voor mij een test was….

Dinsdag, 9 augustus vertrokken we met onze camper richting het zuiden. Het warme Zuiden kun je rustig stellen. In Ödarp was het aangenaam warm met 23 graden. Op onze bestemming was het op dat moment rond de 32 graden. ´s Ochtends hadden we de allerlaatste dingetjes ingepakt en… Ebba nog even behoorlijk geknuffeld en verwend. Die moet de komende tijd in huis blijven en wordt verzorgd door de buren. Prima geregeld, maar toch… Net na de middag reden we in…

Vanochtend hadden we onze vrienden uit Flisby op bezoek. Rob en Marijke waren weer in hun vakantiehuis aangekomen voor hun zomervakantie. In mei waren ze hier ook en als het enigszins kan spreken we telkens als ze hier zijn even een keer af. Zo ook vandaag. Om tien uur konden we ze verwelkomen met koffie en een stuk(je) gebak. Voor deze gelegenheid had ik een taart gemaakt, die voor de helft met slagroom was en de andere helft met mokka….

Donderdag hielden we de hele dag contact via WhatsApp berichten met ons bezoek, dat vanuit Nederland onderweg was naar Ödarp. Vanochtend om 05:00 uur waren ze vertrokken en ruim vier uur later kregen we een seintje, dat ze in Puttgarden voor de poortjes van veerboot stonden. De veerboot die hun naar Rødby in Denemarken zou brengen. Toen werd er even kort gebeld, want plotseling begon de rij auto’s voor hen te rijden. Even later volgde het bericht: “Wij moeten wachten…

Vanochtend maakten we ons op voor het volgende bezoek uit Nederland. Dat wil zeggen, ik maakte alles in gereedheid. Heiko voelde zich erg beroerd. Hij was werkelijk behoorlijk ziek met klachten als keelpijn, hoesten, hoofdpijn, spierpijn, koorts… Zijn stem was ook een octaaf lager dan normaal. Hij wilde onze gasten wel even mee ontvangen, op gepaste afstand overigens, maar zou er waarschijnlijk niet de hele tijd bij blijven. Dat zegt veel, want ook Heiko had naar dit bezoekje uitgekeken… Deze…

Vanmorgen kregen we bezoek van de familie Smit. Vorig jaar maakten we kennis met ze en dat was een zeer aangename ontmoeting. Wilfred is een trouwe lezer en daardoor kwamen ze op het idee, om ons vorig jaar te bezoeken. Vader Wilfred en moeder Marian waren toen bij ons met dochter Eline en zoon Björn. Nu waren ze met z´n vijven. Dochter Anne was deze keer ook meegekomen. Sinds het eerste bezoek hadden we contact gehouden via mail en WhatsApp…

“Stil eens! Hoor ik daar een reetje in nood?” Het geluid kwam van boven, vanaf de heuvel tegenover ons. Het was duidelijk een blaffende ree en het klonk alsof het om een jong reetje ging. Omdat de geluiden aanhielden wist ik het zeker: “Ik moest naar boven dat reetje redden!” Maar “de grote ree” wilde niet gered worden. Sterker nog, die wilde mij niet eens zien! Want op het moment dat hij mij in de gaten kreeg blafte hij nog…