Archief van
Categorie: Bezoek – Tel

Op bezoek en bezoek!

In de prairiewagen!

Alweer een paar weken geleden had ik de buurman een paar keer geholpen met timmeren. Hij had namelijk het idee opgevat, om van een oude boerenkar, een “caravan” te maken. Daarvoor moest er een opbouw getimmerd worden. Leuk om te doen en ik moet zeggen, dat het eindresultaat best netjes geworden is. De buurman zei steeds, dat het een speelcaravan voor de kinderen zou worden, maar ze gebruiken hem nu zelf ook! De caravan is omgedoopt tot een “prairiewagen”…

Dat we middels onze website al meerdere vrienden hebben gekregen is een feit. En zoals het nu lijkt kunnen we er weer twee aan toevoegen! Marijke had ooit eens contact gezocht via de mail, wat resulteerde in een spontane correspondentie. Marijke is bekend met Zweden, door de vele vakanties die ze hier heeft gehouden. Ze wil dan ook niets liever dan naar dit mooie land emigreren. Haar vriend Martin daarentegen weet waar Zweden “ongeveer” ligt, maar dan houdt het voor…

Via WhatsApp hadden Phaedra en ik contact. Het ging over het maken van een afspraak, bij hen in Flisby. In eerste instantie was het voor de koffie, maar toen kwam Phaedra met de vraag of we bij ze wilden barbecuen. Nou, het antwoord op die vraag kwam snel: “Ja, gezellig en lekker!” Zodoende zaten we gisteravond bij hen aan de keukentafel. Riks en Phaedra begroetten ons op de meest vriendelijke manier en daarna hebben we eerst even hun nieuwe aanwinst…

Afgelopen maandag was een vreemde dag. In de zin van: ´s ochtends ging Heiko eerder naar Tranås dan anders, omdat de skylift terug moest. Daarna ging hij even aan het werk, om vervolgens rond half elf weer thuis te zijn. Even wassen, omkleden en naar Aneby voor een bezoekje aan de huisarts. Samen gingen we, het was toen rond de klok van half een, wederom naar Tranås. Heiko ging aan het werk en ik deed een paar boodschapjes. Toen Heiko…

Terug in de tijd: het is donderdag, 18 juli. We kregen bezoek uit de omgeving van Veendam! Nee, ze waren niet speciaal voor ons vanuit Nederland gekomen: ze hebben hier een vakantiewoning. We hebben Michiel leren kennen toen we onze eerste cursus Zweeds deden. Aan de Volksuniversiteit in Groningen. Samen met zijn zwager deed Michiel de cursus ook. We hielden contact, ook nadat wij een andere cursus gingen doen. De verbazing was groot, toen bleek, dat we beide een vakantiehuis…

In het dorpje Flisby kennen we niemand. Behalve Riks en Phaedra, die daar in december naar toe zijn verhuisd vanuit Nederland én Rob en Marijke, die net buiten het dorp al vele jaren een vakantiehuis hebben. Regelmatig zijn ze daar te vinden, zoals deze weken. Het is hun grote zomervakantie. Ze kunnen volop genieten van de zon en bezoeken dan ook het zwemwater in de buurt of wandelen of fietsen een stuk. Tussendoor zijn ze aan het klussen. Vanavond hadden…

In september 2017 kwamen wij in Ödarp te wonen en maakten wij kennis met de twee zussen, die samen eigenaar zijn van het huis, dat tegenover ons in de bossen staat. Dat hadden ze geërfd van hun vader. Die had ook veel grond er omheen, maar dat hadden ze inmiddels verkocht. Overigens was hun vader geboren in een huis, dat de kern van het dorp Ödarp is. Een klein eindje richting Eksjö groeiden ze op. Toen ze later naar Stockholm…

Vanochtend waren we geen van allen heel vroeg. Ja, Heiko. Die was om even na half zes beneden en rond half zeven zat die in de auto naar Tranås. Onze vrienden, Koos en Carla, hadden wederom lekker geslapen en rond half acht zaten we gezamenlijk aan onze eerste kopje koffie. We raakten maar niet uitgepraat, dat heb je met sommige mensen. Herken je dat? Zelfs tijdens het ontbijt (mét ei) werd er gepraat, maar daarna was het even stil… Ze…

Was me dat even schrikken! Loop ik om zeven uur niets vermoedend de keuken binnen begroet Carla mij al: “Goedemorgen!” Ze was al vroeg wakker geweest en kon de slaap niet hervatten. Rond half zeven was ze maar naar boven gegaan en in de keuken gaan zitten. Gelijk had ze! Meteen koffie en thee gemaakt en, heel vreemd, we begonnen te praten. Ik kan je niet vertellen waar we het allemaal over gesproken hebben. Een paar onderwerpen steken er natuurlijk…

“Oh, de auto staat er niet! Misschien is ze niet thuis! Hadden we nu toch maar een berichtje gestuurd!” Ik hoorde dat ze tegen elkaar aan het praten waren, omdat het raam in de keuken open stond. Koos en Carla kwamen eerder: verrassing! Rond enen stonden ze met de camper achter het huis, terwijl ze rond etenstijd zouden komen. Hoe gezellig! Vanaf het moment, dat we geëmigreerd zijn, hadden we regelmatig contact via WhatsApp. Koos is een Siddebuurster en die…

Een paar weken geleden waren we uitgenodigd bij onze buren in Västorp, om bij hun te komen eten. Op hun verzoek had ik de gitaar toen mee en het was een reuze gezellige avond. Deze keer was het onze beurt om hen te verrassen. Joke had een typisch Nederlands gerecht gemaakt: hachee! Nieuwe aardappelen, rode kool én boontjes (voor het geval ze geen rode kool zouden lusten) en het door en door gaargekookte varkensvlees met uien en een sausje. Héérlijk!…

En dan is het tijd voor vertrek… Zoals Sietse het mooi verwoorde: “Je bent er wekenlang mee bezig en leeft er enorm naar toe. En dan is het zomaar weer voorbij, eigenlijk voordat je er erg in hebt.” Inderdaad, dat voelden Joke en ik precies zo. De week is omgevlogen. Dat is natuurlijk een heel goed teken, want we hebben ons geen minuut verveeld! We hebben samen ontzettend gezellig bijgepraat (ondanks wekelijkse telefoontjes en WhatsAppberichten genoeg onderwerpen), we hebben…

Met de heenreis nog in het achterhoofd, de ritten van dinsdag en woensdag én de aanstaande terugrit op vrijdag, werd het vandaag een rustdag voor ons en onze gasten. Ze hadden gelukkig wederom goed geslapen op onze logeerbedden, net als in december en het ontbijtje smaakte ook geweldig. Toen ik tegen 12:00 uur thuiskwam werden we door Joke verrast met echte Zweedse wafels. Compleet met slagroom, veel slagroom en jordgubbar sylt, aardbeienjam. Hierna dacht ik, dat we met…

Op pad! De omgeving verkennen met familie. Na de uitgebreide lunch vult Joke de picknickmand wederom en stappen we na de middag samen in de Volvo. We rijden richting het zuiden en slaan bij Askeryd rechtsaf, om vervolgens via een hele mooie route richting Eksjö te rijden. Maar net voor Eksjö kies ik de andere richting, namelijk naar Österbymo – Ydre. Onze gasten genieten van het weer en de mooie beelden, die tijdens de rustige rit voorbijtrekken. Als we…

Vandaag hadden wij een bezoekje aan de oude Stenbrottet van Askeryd gepland inclusief een picknick. Toen ik thuiskwam had Joke de picknickmand al helemaal klaar, inclusief twee thermoskannen met koffie. Ze hadden vanochtend herinneringen van vroeger opgehaald en het was ontzettend gezellig geweest. Nu zouden we naar de oude verlaten steengroeve gaan, die teruggegeven is aan de natuur en er geweldig mooi uitziet. Absoluut een bezoekje waard met gasten uit Nederland. Deze groeve zal vaker op het programma komen…