Archief van
Categorie: Bezoek – Tel

Op bezoek en bezoek!

Herfststukjes gemaakt met…

Deze foto was van twee weken geleden. Op negen september gemaakt, toen Heiko na meerdere weken thuis te zijn geweest, zijn werk bij Örtengren hervatte. Toen moest hij om half zes opstaan, om zes uur vertrekken, om rond half zeven in Tranås te zijn. Dat herhaalde zich een paar keer en ook vanochtend. Alleen is er wel een verschil: het was vanochtend toch nog donkerder. Je merkt, dat de tijd dat het licht is overdag korter wordt. En voor ons…

Dat was de zin die we uitspraken, die de aanleiding was tot onze visite. Vandaag, 15 september, krijgen we namelijk bezoek van vrienden uit Nederland! Daardoor laten we de website even voor wat het is en zullen van het bezoek en de eerdere dagen later alsnog een verslag uitbrengen. Fijne dag verder!

Dakloos geworden

Wat is dat voor een rommelhok? Nou, dat is de serre met momenteel de inhoud van onze veranda. Want… Al sinds we hier wonen drupt er regenwater op de vloer van onze veranda. Het dak van plastic golfplaten had een paar kleine gaatjes hier en daar. Waarschijnlijk als gevolg van hagelstenen, in combinatie met de ouderdom van de platen. Die lekkage was een tijdje op te lossen met het dichtkitten en afplakken van de foute plekken. De vorige eigenaar was…

Donderdag: de feestdag! Eindelijk de dag waarvoor we feitelijk naar Nederland waren gereden. De verjaardag van Heiko zijn vader! Hij is in 1930 geboren en vierde zodoende zijn 90ste verjaardag. Toen we bij hen binnenliepen zagen we blauwe vlaggetjes, met daarop het getal 90 geschreven, al in de kamer hangen. Daniëlle had die speciaal voor opa gemaakt. Ze kon ze namelijk nergens kopen. Blijkbaar worden er niet zoveel mensen 90 jaar oud en worden die vlaggetjes niet gemaakt. In een…

Na een slechte nachtrust, vanwege de hoge temperaturen, gingen we maandagochtend weer naar Heiko´s ouders. Daar zouden we ook warm eten krijgen. Vooraf hadden we dat al overlegd en mijn schoonmoeder had dan ook alles al klaargemaakt en in de vriezer gedaan. Uiteraard kregen we dit keer bij de stamppot andijvie wederom gehaktballen, want daar kan Heiko niet zonder. Zijn moeder vertelde nog dat ze per ongeluk iets kleinere gehaktballen had gedraaid, maar dat gaf uiteraard helemaal niets: Heiko nam…

De afgelopen week was het stil op deze website. Erg stil. Geen berichtje geplaatst! We waren namelijk een weekje naar Nederland. We hadden een aantal afspraken staan met familie en vrienden. Dat was meteen de reden, dat we geen tijd hadden om de website bij te houden. Nu zijn we er even voor gaan zitten en vertellen we graag (nagenoeg) alles over de afgelopen week. We doen dat even in drie delen, dat leest waarschijnlijk wel zo fijn. Voor Jikke…

We hebben besloten, om de boottocht niet vooruit te schuiven, maar daadwerkelijk vrijdag 7 augustus te gaan varen! Dat betekent, dat we bij de verjaardag van Heiko zijn vader kunnen zijn. Dat is de allerbelangrijkste reden om te gaan. Het betekent ook, vroeg opstaan op de vrijdagochtend. Want het is immers ongeveer vijf uur rijden naar de haven in Malmö. Dit is inclusief pauzes trouwens hoor. De boot gaat om tien uur ´s ochtends, alleen moet je er uiterlijk om…

Binnenkort wordt Heiko zijn vader 90 jaar oud! Wát een leeftijd en dan ook nog eens in redelijk goede gezondheid. Daar moeten we natuurlijk bij zijn. En niet in de laatste plaats, omdat we elkaar na de emigratie beloofd hebben, dat we met de verjaardagen van Heiko en zijn ouders in Nederland zullen zijn. Dit is wel zo´n mijlpaal, dat we die dag niet willen missen. Zodoende hebben we maar alvast de bootreis geboekt. Die van Malmö naar Travemünde. Een…

Woensdag de 15e juli kwamen onze gasten met regen in Ödarp aan en… …vandaag, vrijdag de 24e juli verlieten ze met regen Ödarp… Gelukkig bleef het tijdens hun verblijf hier goed weer. Zodoende hebben we veel zon gezien. Veel buiten kunnen zitten: op het terras naast de keuken – op het oosten, op de overdekte veranda – op het zuiden en op de vlonder in de tuin. Bijna anderhalve week waren ze bij ons en hebben we heel veel (bij-)gepraat,…

Onze visite had voor vanochtend een eigen programmaatje. Ze wilden enkele boodschapjes halen in Tranås en even rustig samen winkelen. Morgen gaan ze weer richting het zuiden, om uiteindelijk via allerlei toeristische weggetjes drie dagen later in Nederland, in de provincie Groningen aan te komen. Ze doen het rustig aan en mijden de snelwegen, want ze hebben immers nog steeds vakantie. In Tranås kochten ze onder andere kaartjes voor vrienden en familie, iets te eten voor onderweg en…

Vanmorgen waren onze gasten al vroeg in Ödarp. Het plan was namelijk om op tijd naar Jönköping te rijden, waar we het tändstickmuseet (het lucifersmuseum) wilden bekijken. Zo hadden we dat gisteravond afgesproken. We wilden op tijd bij het museum zijn, om eventuele drukte te vermijden. Uiteraard dronken we voor vertrek nog wel samen een kopje koffie op het terras: de zon scheen weer en daarna zouden we op pad met de Volvo. We hadden nét ons eerste kopje koffie…

Goedemorgen! Onze visite kwam opnieuw tegen de klok van elf uur bij ons via de keukendeur binnen. Net mooi op tijd voor de koffie. Vandaag niet op het terras, maar binnen aan de keukentafel, omdat het regende. In de loop van de dag zou het beter worden, echter de start van de dag was erg nattig. Na het eerste kopje koffie wilden we de gebaksbordjes afspoelen en toen bleek plotseling dat de afvoer van de keuken verstopt zat. Het…

Vandaag was de eerste dag na de periode van het mooie zomerse weer. De voorspellingen waren dat we 80% kans op regen hadden. En dat werd bewaarheid. Het regende vanochtend vroeg inderdaad. Jikke, die anders graag zo snel mogelijk naar buiten wil, kon maar niet beslissen of ze nu wel of niet de drempel van de keukendeur over moest gaan. Gelukkig regende het niet lang. De kans dat er regen kwam was trouwens 80%, maar het was gelukkig niet zo,…

Vannacht hebben onze gasten op hun tweede vakantieadresje, in de jeugdherberg te Solviken, geslapen. Dat is naast onze logeerkamer inmiddels hun vaste verblijfplaats na vijf bezoekjes aan ons in Zweden. Het is op een half uurtje rijden bij ons vandaan en die plek bevalt ze uitstekend. Het gebouw is erg rustig gesitueerd aan het water van het grote Sommen-meer. Zo hadden we het ook vooraf reeds afgesproken, want langer dan 3 dagen gasten in huis wordt té vermoeiend voor…

Vanmorgen waren we allemaal al vroeg uit de veren. Normaliter staan wij zo tegen de klok van zeven uur op en hebben we nog een uurtje voor onszelf, maar deze ochtend waren onze gasten ook reeds tegen half acht beneden. En dat terwijl ze vakantie hebben! Het lag niet aan de bedden zeiden ze, want die liggen prima. Ze wilden gewoon niets van de dag missen! Zodoende hadden we een mooie lange en vooral warme, zonnige dag voor ons. Na…