Archief van
Categorie: Bezoek – Tel

Op bezoek en bezoek!

Jan en Ria terug in Ödarp

November 2018. Volgens mij was dat de laatste keer, dat we Jan en Ria in levenden lijve hadden gezien. Jeetje, wat gaat de tijd toch snel! Zo zit je in de sneeuwbuien en zo zit je alweer bijna bij midsommar. Rond de klok van twee kwam de nieuwe Duster onze oprit oprijden en eigenlijk werd er meteen begonnen met bijpraten. Vooral doordat je elkaar een poosje niet hebt gesproken is er gesprekstof genoeg! We konden buiten zitten en namen dan…

Ze zijn voor een weekje in hun geliefde Zweden: Rob en Marijke! Al 13 jaar hebben ze een vakantiewoning in Flisby en komen daar meerdere keren per jaar. Het vorig jaar hebben we elkaar leren kennen, toen ze op zoek waren naar mensen die hun huis zouden kunnen schoonmaken, wanneer zij zouden besluiten die in de verhuur te doen. Ben, van Mycklaflons Camping, noemde Heiko´s naam en via de website zocht Rob contact. Een afspraak was snel gemaakt en dat…

Vanmiddag tussen twee en half drie hadden we afgesproken met Riks en Phaedra. We hadden ze min of meer op de motor verwacht, maar daar waren ook gigantisch veel tranen van de dennen op gevallen… Het was een super weerzien! We raakten maar niet uitgepraat, want er was in de tussenliggende tijd zóveel gebeurd! We konden eerst op het terras zitten, heerlijk in het zonnetje, maar toen die daar verdween, verdwenen wij ook. Naar de veranda, heerlijk! Het bevalt…

Ergens de vorige week. Heiko krijgt een berichtje van Erling, de buurman uit Västorp. Hij vraagt ons, of we zin hebben om zaterdagmiddag rond vijf uur langs te komen. Gewoon even voor een “glaasje bier of wijn”. Die uitnodiging namen we graag aan. Vanochtend kreeg Heiko echter nóg een berichtje van Erling. Of hij zijn gitaar wilde meenemen. Heiko had hem verteld, dat hij kon gitaarspelen en waarschijnlijk wilden ze dat wel eens horen. Om even voor vijf…

Doordat Heiko deze week aan het werk ging konden we maandag tot en met woensdag geen gezamenlijke uitstapjes maken. Wel hadden we met Jan en Dietske afgesproken, dat ze woensdagavond, gisteravond nog bij ons op de koffie zouden komen. De vorige week donderdag waren ze gekomen, vrijdag en zaterdag zijn ze bij ons geweest en daarna zijn ze zelf op ontdekkingsreis gegaan. Voor het eerst in Zweden, voor het eerst in Småland. Ze hadden thuis al een paar bezienswaardigheden uitgezocht…

Wat hadden Jan, Dietske en Heiko mazzel met het weer. Tijdens hun wandeling in Skurugata was het droog en scheen het zonnetje er af en toe bij. Dat, samen met de inspanningen van het klimmen en dalen in de kloof, leverde zelfs warme momentjes op. Onderweg naar huis begon het donkerder te worden en vlakbij Ödarp ging het al regenen. Dat deerde ons geen van allen, toen we weer gezellig in de kamer aan de koffie zaten. Het gebak…

Bezoek uit Nederland! Onze vrienden Jan en Dietske zijn voor het eerst in Zweden om dat land te verkennen én om ons te ontmoeten. Vooraf hadden Jan en ik al afgesproken, dat Jan zijn dartpijlen mee zou nemen en dat ik mijn dartbord weer eens op zou hangen. Dat had ik enige tijd geleden al gedaan, maar van het gooien met de darts was nog niet veel terecht gekomen. Een keertje met Sietse gespeeld rond de Kerstdagen… Nou ja, het…

Vanmiddag heb ik onze vrienden Jan en Dietske meegenomen naar de kloof, die bij het kleine plaatsje Skurugata ligt. Op ongeveer 15 minuten rijden vanaf Eksjö, in westelijke richting. Wij zijn er ondertussen al vele malen geweest met onze visites, maar blijven dat een geweldig mooi stukje natuur vinden. Joke was deze keer niet mee, omdat het lopen door die kloof voor haar niet meer te doen is. Daarvoor zijn de lichamelijke klachten te groot. In de kloof loop je…

Gisteren waren ze aangekomen bij hun vakantiehuisje, in de buurt van Korsberga. Na een rit van ruim twaalf uur. Onze vrienden, Jan en Dietske uut Assen zijn in Zweden! Heel bijzonder voor ze, als je weet, dat ze de laatste tien jaar veel naar Oostenrijk gingen, als ze vakantie hadden. Dit keer gingen ze echter niet naar het zuiden, maar naar het “verre” noorden. Slechts een paar honderd kilometertjes en uurtjes verder. Maar dat hadden ze ervoor over om ons…

We zaten in de kamer op de bank een kopje thee te drinken, als ik ineens een vrouw in de tuin zie lopen. Ik herkende haar niet en dacht dat het om de vrouw ging, die op zoek was naar haar oppaskat. Ze hadden de zorg voor de kat van hun kleindochter gedurende de kerstdagen, maar de kat is ontsnapt en sindsdien zoek. Wellicht had iemand de kat in onze tuin gespot en keek ze nu even rond. Maar toen…

Vroeg uit de veren, want we gaan terug. Terug naar Zweden, terug naar huis. Des te later je vertrekt, des te later je thuis bent. Rond negen uur vanavond thuis zijn lijkt ons een goed idee. En als je al vaker op onze website bent geweest, weet je, dat een reisje van en naar Nederland ongeveer twaalf uur in beslag neemt. Rekensommetje is daarmee snel gemaakt, want dan moeten we in ieder geval ook rond negen uur vanmorgen weg….

Vandaag kregen we alweer een schitterende zonsopkomst te zien. Weer een beetje vorst erbij en dat beloofde weer een mooie dag te worden. Maar eveneens de laatste dag van dit weekje Nederland. Een week, met opnieuw bezoekjes en veel praten. Vanochtend hadden we zoveel mogelijk ingepakt: in een paar tassen, in één koffer (!) en in een krat. Want als we vanavond terugkomen zal de fut er wel zo’n beetje uit zijn. Toen we weggingen en zelfs de eerste…

Wéér zo´n zonnige dag! Wat is het weer hier goed! Je zou haast… Nee, hoor! Vanochtend stonden we redelijk op tijd op, want we hadden om half tien afgesproken met Gert en Elise én onze kleinkinderen! Stipt als we (vaak) zijn, stonden we precies op dat tijdstip bij hen op het erf. Meteen werden we enthousiast verwelkomt door Elise en de drie kleinkinderen. De jongste, Jelte, op de arm van mama en Daan en Merle naast haar in de…

De meerkoetjes en futen zwommen er al weer vrolijk op los, toen wij rond acht uur opstonden. Het zonnetje was er weer bij, maar ook de kou van de nachtvorst. Minus twee graden gaf de buitenthermometer aan. Hmmm… Toch een beetje Zweden in Nederland. Alhoewel: hier bloeien de krokussen en sneeuwklokjes al volop en dat lijkt toch mooi! Vooral als er veel dichtbij elkaar staan. Schitterend, die geel, wit en paarse bloemekes! Daar hoeven we thuis pas over een…

Deze dag begon goed met een heerlijk zonnetje! Wat word je daar meteen vrolijk(er) van! Na een lekker ontbijtje was het tijd om naar Siddeburen te rijden. We hadden afgesproken om een kopje koffie te gaan drinken bij een vriendin van mijn moeder, Corrie. Doordat zij vriendinnen waren kennen wij elkaar ook al járen. Corrie en mijn moeder gingen vaak even samen met de auto weg: door de polder, naar ons, naar Termunten voor een visje… Ze is inmiddels…