Archief van
Categorie: Uitstapjes

Weer terug van even weggeweest!

Deze zondagochtend stond in het teken van het vertrek. We hadden voor onszelf een planning gemaakt en we wilden maximaal vier dagen van huis zijn. Om een paar redenen, maar vooral ook vanwege onze dametjes, Jikke en Ebba. Als we écht langer weg willen, kunnen we de buurvrouw vragen om ze te verzorgen en daartoe is ze altijd bereid. Van haar diensten willen we echter niet te vaak gebruik maken en zeker niet onnodig. Na ons ontbijtje begonnen we met…

Voor vandaag hadden we een paar bezienswaardigheden op de planning staan. Op onze publicatie van “Caravan klaar voor vertrek en tuin ook” kregen we een reactie van Jet. Zij informeerde ons over twee bezienswaardigheden. Een kalksteengroeve en het landgoed in Julita. Dat werd zodoende in ieder geval ons reisdoel voor vandaag… En meer. Na het ontbijt gingen we vrijwel meteen op pad. De kalksteengroeve was op ongeveer 15 minuten rijden vanaf de camping en was eenvoudig te vinden. Ter plekke…

Voor de eerste keer dit jaar wakker worden in de caravan. En we hebben goed geslapen! De bedden liggen beter dankzij de toppers en dat doet wonderen voor je nachtrust. Al snel hierna zaten we aan het ontbijt en maakten we de picknickmand klaar voor vandaag. Koffie en koeken mee en dit keer geen brood. We gaan naar Örebro en gaan ervan uit, dat we daar wel een broodje of iets dergelijks kunnen eten. Het bezoeken van die stad…

Het plan was om vandaag tegen 10:00 uur met de caravan van huis weg te rijden. De gevonden camping ligt in het plaatsje Läppe, ongeveer 45 minuten ten oosten van de grote stad Örebro. Grappig detail: precies onder deze plaats zagen we op de detailkaart, die we op de camping vonden, een streekje vermeld staan met de naam “Björkhaga”. Is dat toeval of is dat toeval? Maar goed, de planning werd niet gehaald, omdat we ons beiden nog even wilden…

Het is drie uur als de wekker gaat: tijd om op te staan. Koffie zetten voor in de thermoskan, ontbijtje samen, een paar dingetjes uit de koelkast halen en in de koeltas leggen, alles in de auto brengen en om even voor half vier stapt Heiko in de auto. Op weg naar Malmö. De boot vertrekt om tien uur en je moet er minstens een uur eerder zijn voor het inchecken. De reis op zich duurt rond de vier uur,…

Bijna alle bordertjes rond het huis zijn inmiddels onkruidvrij gemaakt. Dat is, vooral in deze tijd van het jaar, altijd dankbaar werk. Er is echter altijd één border die we voor het laatst bewaren. Dat is degene links naast de oprit. De grootste en degene die het meest vol zit met onkruid. Dat is de grootste klus, ieder jaar weer. Er groeit en bloeit van alles in die border aan vaste planten, zoals bijvoorbeeld twee pioenrozen, twee sedum bosjes…

Samen in de tuin aan de slag. Heerlijk weertje erbij: zonnetje en een beetje wind, maar een goeie dag om verder te gaan met het verhuizen van het haardhout. Terwijl Heiko mij elke keer voorzag van een kruiwagen vol hout, ging hij vandaag tussentijds werken aan het netter maken van onze vijver. De vorige week had hij de oude restanten van het moerasgras verwijderd en de westkant van de vijver ook schoongemaakt. Dat vonden we beide zo mooi geworden,…

Regelmatig maken we ‘s avonds nog even een ommetje (nu meestal met de auto), om te proberen “wild” te spotten. Ondertussen uiteraard ook genietend van de prachtige natuur hier in onze omgeving. Op 5 minuten rijden, richting het noorden, na de afslag Hestra, ligt een groot meer, waar we al eens omheen zijn gewandeld. Toen nog met onze trouwe viervoeter Pantro. Halverwege die wandeling werden we overvallen door een enorme regenbui met heel veel wind. Onze zomerkleding…

Bijna elk uur ging ik wel even het dek op, om goed om me heen te kijken. Jammer genoeg was het ook nu nog steeds niet helder. Nee, ver uitkijken zat er daardoor niet in. En daarbij nog steeds een stevige wind. Samen hebben we ook op het dek gewaagd en gingen we op onderzoek uit. Waar we mochten komen keken we even, om zo een beeld te krijgen van het grote schip. Uiteraard was er buiten heel veel…

Volgens mijn wekker was het nog maar 02.59 uur en toch ging er ergens al een alarm af: die van het mobieltje van Heiko. Het was tijd om op te staan. Dat was een hele poos geleden, dat we om deze tijd moesten opstaan. Er hoefde niet veel meer te gebeuren, gisteren hadden we immers nagenoeg alles al voorbereid. Het punt is, dat je absoluut niet te laat wilt komen. We kunnen de afstand Ödarp – Malmö in vier uurtjes…

Nadat we al van meerdere personen hadden gehoord, dat de boottocht van Malmö naar Travemünde v.v. hen goed beviel, zijn wij ook gaan zoeken op internet. De website van FinnLines was al snel gevonden en ook de informatie over de overtochten. Mede omdat de reis dan minder intensief is, we kunnen immers rusten op de boot, besloten we deze reis met de ferry te gaan. Dat willen we wel eens beleven. Op deze manier reizen zou betekenen, dat we ongeveer…

Vandaag stond in het teken van alles definitief inpakken voor het vertrek van morgen. Kleding hadden we al in de koffers, medicijnen lagen klaar, cadeautjes waren ingepakt en stonden al in de kofferbak. Juist die kleine dingetjes, die deden we in de loop van deze dag. Even samen broodjes smeren en hapjes snijden, de laatste wasmachine draaien en toch maar even strijken, alles voor Jikke en Ebba klaargezet en even de kattenbak nog volledig schoongemaakt. Heiko maakte onder andere de…

Op uitnodiging van Heiko’s baas, Kenth Örtengren was Heiko een paar weekjes geleden naar een ijshockeywedstrijd geweest van TAIF. Dé ijshockeyclub van Tranås. De trots van Tranås zeg maar. Natuurlijk voetballen ze hier ook, maar ijshockey is toch wel dé nationale sport van Zweden. Toen Heiko terugkwam, vertelde hij erg enthousiast over het spel en de sfeer er omheen. En op zijn werk vertelde hij de maandag na de wedstrijd, dat ik best wel een beetje “jaloers” was….

Om 05:30 uur waren we beiden wakker. “Wat doen we…?” “Nog éven liggen.” Dat duurde echter niet lang, want om 06:00 uur stonden we naast de bedden. Klaarwakker en goed uitgerust. Even fris gemaakt, aangekleed en ontbijtje. Mis! Het ontbijtje schoot er opnieuw bij in, omdat dat pas vanaf 07:30 uur klaarstond. Zodoende kochten we onderweg bij de eerste de beste benzinepomp een broodje met een kop koffie. Dat ging er uiteraard lekker in en toen kon deel II…

Vandaag begonnen we aan de terugreis van dit “bliksembezoekje” aan onze oude thuisland. Dit reisje was feitelijk bedoeld, om kleinzoon Noud te zien en te verwelkomen op deze aardbol. En die missie is meer dan geslaagd. We zeiden “Tot ziens!” tegen Geert en Froukje, nadat we ze bedankten voor wederom een ontzettend fijn en prettig verblijf! Daarna reden voor een kop koffie nog naar mijn ouders. We kregen er zelfs een stuk heerlijke appeltaart bij. Natuurlijk mét slagroom! Rond het…