Archief van
Categorie: Uitstapjes

Slideshow: Nässjö Cruising

Gistermiddag trakteerden wij ons op een paar uurtjes Nässjö! Er werd het jaarlijkse evenement Veteranbilar georganiseerd. Ze noemen oldtimers hier zelden of nooit bij die naam, maar altijd als een veteranbil. We waren mooi op tijd, omdat we simpelweg niet goed hadden gekeken. Via Facebook evenementen hadden we gezien, dat het om vier uur begon, alleen stonden op bordjes langs de weg, dat de aanvangstijd zes uur was. Bleek, dat die vier uur voor het opstellen van de deelnemende oldtimers…

Via Facebook werden we attent gemaakt op een activiteit voor vandaag. Een loppis in het plaatsje Höreda, vlakbij Eksjö. Nadat we genoten hadden van een kop koffie op ons terras, aan de oostzijde ín de zon (even onthouden), gingen we op pad. Uiteraard via binnen weggetjes en in een rustig tempo. Volgens Google Maps moesten we om Eksjö heen, bij de rotonde links richting Vetlanda en daarna de eerste weg weer links. Plotseling stonden we daar stil. Een file!…

Vandaag Nationaldagen, oftewel bijna iedereen in Zweden is vrij. Ik ook! Daarom gingen we vanmiddag nog even aan de rit, het was namelijk een prachtige zonnige en warme dag. Binnenkort krijgen we wederom bezoek uit Nederland en die overnachten in Solviken. Een Vandrarhem, hotel/ bed&breakfast, aan het grote Sommen meer, op ongeveer een 30 minuten afstand van ons huis. Die locatie wilden we wel eens een keer zien. Via een toeristische omweg reden we daar naar toe. Het gebouw…

Vandaag was er een veiling in Aneby. Vorig jaar hadden we ook een veiling bezocht. Gewoon om een keer mee te maken. Dat was echter een professionele veiling, met dure artikelen. Ook leuk om een keer in het echt te zien hoe dat gaat, maar wij zochten eigenlijk een veiling voor de gewone man zeg maar. En dat was die van vandaag! Het was dit keer in een oud huis annex winkel. We zagen al heel veel auto´s geparkeerd…

Op Hemelvaartsdag worden er overal allerlei activiteiten georganiseerd. Zo ook in Anneberg, een klein plaatsje op ongeveer 20 kilometer afstand van ons huis. Daar werd een loppis georganiseerd. Het weer was goed en we hadden geen andere dringende zaken te doen (ha, ha) en daarom stapten we in de auto en reden we richting Aneby en dan richting Flisby, door Norra Solberga, naar Anneberg. Waar de loppis precies was wisten we niet, maar daar kwamen we al heel snel achter….

Een paar weken voordat we in februari van dit jaar naar Nederland gingen, was ik naar de kapper geweest. In Nässjö. En als ik mijn agenda er goed op nageslagen heb was dat 31 januari. Sindsdien kon mijn haar doen en laten wat het wou, want naar de kapper ging ik immers niet. Het zitten en autorijden ging niet. Dinsdag waren we in Tranås en had ik de kapper gevraagd of ze tijd voor me had, maar helaas. Ook niet…

In onze voorbereidingen voor onze emigratie hebben we alle boeken gelezen die over Zweden gingen. Uitgaven van uitgeverij Grenzenloos (Van Dorp). Boeken met ervaringen van reeds eerder geëmigreerde Nederlanders. In één van die boeken lazen we, dat je pas een echte Zweed bent als je in een winterse periode in de greppel glijdt. Tja, daar kun je om lachen, maar elke keer als we dreigden te glijden op een gladde weg, noemden we het zelf. “Goh, worden we nu een…

Gistermiddag reden we tegen vier uur terug naar huis vanaf Tranås. De zon ging langzaam onder en het begon al een beetje te schemeren. Overigens is het wel grappig om te constateren dat het in de stad ongeveer een uur langer licht is dan bij ons in Ödarp, te midden van de bossen. De ondergaande zon zorgde voor een oranje gloed in de lucht. En ineens zagen we twee vliegtuigen aan de hemel. De ene ging recht naar beneden, zo…

Gisteravond éventjes een grasmaaier ophalen uit Borås… En je dan ook nog niet lekker voelen… Vlak voordat we weggingen nog overgegeven ook… Toch sámen de zitmaaier bekijken en hopelijk ophalen. Wat het een en ander iets verlichtte was de schitterende zonsondergang die we onderweg te zien kregen. Het begon enigszins gematigd zeg maar, maar langzamerhand werd het steeds mooier en mooier. De kleuren waren zo bijzonder. En de wolken waren gewoon spookachtig te noemen. Ja, ik heb er veel foto´s van gemaakt en nou weet ik niet…

Toen we in Vetlanda een vakantiehuis kochten hadden we een verzekering nodig. We kozen voor Länsförsäkringar. Een onderlinge verzekeraar, net als Univé waar wij beiden “groot” zijn geworden. Al onze verzekeringen lopen daar nu en dat zijn er ondertussen al een aantal. Onze contactpersoon heet Jessica en zij heeft veel voor ons betekend. Deze week worden we onverwachts via een mailbericht door onze verzekeraar Länsförsäkringar geïnformeerd dat ze gratis kaarten weggeven voor een voorstelling in Elmia te Jönköping. Elmia is een groot…

Een paar weken voor onze vakantie kregen we van onze buurvrouw de tip om eens bij de oude steengroeve te gaan kijken. In Askeryd. Daarover informeerde ze ons nadat ze op onze website had gezien dat we (alweer) bij Skurugata waren geweest. Van die diepe kloof, de schitterende natuur en het fantastische uitzicht zijn we echt onder de indruk. Toen de buurvrouw dat las dacht ze meteen dat wij de oude steengroeve vlakbij ons ook maar eens moesten gaan bekijken….

Deze ochtend rijden we tegen 09:30 uur bij camping Mitte vandaan. Het gaat richting Flensburg en dan al vrij vlot de snelweg op. Het rijdt lekker door totdat we bij de grenspost komen. Daar staat zowaar een kleine file. Al het verkeer moet door een sluis en een strenge douanier kijkt naar elke auto. Het gaat echter toch wel weer vrij snel want er wordt niemand echt aangehouden. Daarna tuffen we met 90 km per uur door Denemarken. Via Kolding, de…

Vandaag was het de dag van vertrek. Na 15 dagen Nederland wilden we weer terug naar ons eigen huis in Zweden. Alles werd opgeruimd en de laatste afwas nog even gedaan. Moet immers tijdens de vakantie ook gewoon gebeuren. Gisteravond hadden mijn ouders nog gezegd dat ze ons in Kropswolde vanaf de camping wilden uitzwaaien. Een half uur voor vertrek belden we even om ze de tijd te geven de auto te halen en naar Kropswolde toe te rijden. Dat ging heel snel want…

Vanochtend deden we rustig aan. Relaxed ontbijten en daarna koffie. Omdat Daniëlle de 28e jarig is en wij dan weer in Zweden zijn hadden we alvast enkele cadeautjes voor haar meegenomen. Op verzoek kreeg ze ook een ander “ding”: een oude telefoon met draaischijf. Via Facebook zagen we een filmpje van kinderen die niet wisten wat je met zo’n oud telefoontoestel moest beginnen. Ze verwachtten een digitale toestel en druktoetsen. Om Daniëlle haar kinderen een stukje geschiedenis van de telefoon te leren…

Vanmiddag zijn we tegen 12:30 uur vertrokken vanaf Hoogezand richting Rotterdam. Ja, vanuit Hoogezand want mijn ouders zijn ook mee geweest! Ondanks dat Peter en Daniëlle gisteren pas zijn teruggekomen van vakantie. In het begin van de reis regende het en moesten de ruitenwissers voor een goed zicht op de weg zorgen. Naarmate we zuidelijker kwamen werd het weer beter. Tegen de tijd dat we halverwege waren (bij een benzinepomp tussen Lelystad en Almere) scheen de zon en was het aangenaam koffiedrinken…