Geen widgets gevonden in de zijbalk

Vrijdag 23 juli zou het opnieuw mooi weer worden en zodoende hadden we die dag gereserveerd voor een tripje met de camper. De nieuw omklede kussens lagen erin en ook de nieuwe gordijntjes hingen voor de ramen. Die hadden we eerder opgehaald en ook daar zijn we zeer content mee. Water in de tank, diesel in de andere tank, eten en drinken mee voor onderweg en rijden! Ons doel voor vandaag was de kustplaats Västervik, aan de oostkust van Zweden. Rijdend via Eksjö, Mariannelund en Vimmerby, kwamen we ruim twee uur later in Västervik aan. Onderweg waren we een keer gestopt voor (uiteraard) koffie en iets erbij. In de stad Västervik was het een drukte van jewelste. Heel veel toeristen bezochten deze plaats, van waaruit vele boottochten gemaakt kunnen worden naar een of meer van de vele eilandjes voor de kust. Dat was ook ons doel.

We hadden online drie retourtickets gekocht voor een bezoekje aan het eiland Idö. Daarbij ging het ons niet zozeer om het eiland(je), als wel om de boottocht. Vanaf de boot zou je namelijk de mooie kustlijn van Västervik kunnen zien. Helaas kwamen we vijf minuten te laat aan bij de opstapplaats van de taxi-boot. De enorme drukte in Västervik was daarvan de oorzaak. Als we geweten hadden dat het daar zo druk zou zijn, waren we vanzelfsprekend een half uur eerder vertrokken. Dikke pech! De volgende boot ging te laat voor ons, waarmee we de bootreis voor vandaag konden vergeten. In plaats daarvan reden we een rondje in Västervik en stopten we bij een mooi slot en dronken koffie bij hun restaurant.

Nadat we de teleurstelling hadden verwerkt reden we via de plaats Kisa weer naar huis met uiteraard onderweg nog een stop. Die stop was aan de waterkant van een groot meer. Via Google Maps had ik een weggetje ontdekt, niet wetende dat deze erg smal was… De takken schuurden links en rechts langs de zijkanten van de camper. Draaien was echter geen optie, waardoor we gewoon maar doorreden. In de hoop, dat we beloond zouden worden met een mooi plekje. Nou, die rustplaats bleek echt schitterend te zijn. Daar werd de luifel van de camper wederom uitgedraaid, stoelen en tafel buiten gezet en genoten we van het uitzicht en van elkaars gezelschap. Mede daardoor was het niet doorgaan van ons bootreisje snel vergeten.

Hierna reden we via Österbymo terug. Daar wisten onze gasten een Bed & Breakfast, waaronder een pizzeria zat. We hadden besloten om daar te gaan eten. Op uitnodiging van ons bezoek. Nou, als je dat geen pizza kon noemen! We keken onze ogen uit naar de grootte van de pizza´s. Niet te zuinig! We hadden er allemaal een flinke “kluif” aan. Het smaakte echter zó goed, dat we allemaal nagenoeg ons bordje leeg hadden gegeten. Hierna reden we rustig verder en waren we rond acht uur ’s avonds terug in Ödarp. Wat een heerlijke dag hadden we beleefd en het weer zat ons weer eens mee!

Zaterdag 24 juli gingen Heiko en onze gasten naar onze buren Erling en Britt. Vorig jaar had Heiko daar voor het eerst de heg geknipt met de motorheggenschaar. Meteen had hij toen beloofd, dat hij dat dit jaar weer zou doen. Belofte maakt schuld en die schuld werd vandaag ingelost. Terwijl Heiko de heg knipte, waren Erling en onze gasten alles aan het bijeenharken. Teamwork ten top! Britt kwam na een uurtje buiten met frisdrank en koffie. Natuurlijk ontbrak het ook niet aan iets lekkers voor bij de koffie! Ze spraken gezellig in het Zweeds en in het Engels. Dat laatste omdat ons bezoek geen Zweeds spreekt. Engels is gelukkig voor Erling en Britt ook geen probleem. Tegen de middag kwam iedereen weer samen in Ödarp. Ze kwamen met een zeer tevreden gevoel van terug van de knipklus. “Wat een rust… Wat een eenvoud… Wat heerlijk” was het commentaar van onze gasten.

’s Middags reden we nog even bij huis vandaan, om een wandeling te maken rond een meertje. Vlak bij ons huis. Een wandeling van twee uur, maar die in twee delen gedaan kan worden. Gewoon door een koffie-break bij een picknicktafel bij vervallen hutje aan het water! Lekker rustig gelegen en heel idyllisch. Tijdens de wandeling viel het ons op, dat de blåbär struiken vól met besjes zaten en ook grote. Overvol zeg maar gerust. Uiteraard werd er driftig geplukt en gegeten van deze vitamine bommen. Tevens besloten we, om op korte termijn een uurtje besjes te gaan plukken. Ze zijn immers nu rijp.

Na de wandeling gingen we via een leuke omweg terug naar huis. Daar werd de dag doorgenomen, dus gezellig gebabbeld en besproken wat de volgende dag op het programma moest komen te staan. Dat was al snel beslist. Voor het avondeten had ik gekozen voor een lekker stukje vlees, gebakken aardappelpartjes en een frisse salade. Dat ging erin als koek. Het was al bijna half negen, toen we alles hadden opgeruimd en nog een kopje koffie namen ter afsluiting van wederom een mooie dag. De ondergaande zon zorgde nog voor een fantastisch kiekje!

Zondag 25 juli ging Heiko met ons bezoek beginnen aan het project stuwdam. Zoals eerder genoemd is de stuwdam in onze vijver zo lek als een vergiet en daar moest iets aan gebeuren. Nu staat er namelijk niet veel water in het beekje en vijver. Vanochtend begonnen ze de oude rommel weg te halen. Vele kapotte dakpannen, keien en andere dingen haalden ze weg, om dichterbij de oorzaak van de lekkage te kunnen komen. Toen er voldoende ruimte was ontstaan was deel één van de klus klaar en de hoogste tijd voor een opkikker. Nieuwe energie zeg maar.

Dat kwam in de vorm van een rabarbertaart, die ik vanochtend had gebakken. We weten zo langzamerhand wat onze gasten lusten en wat niet. Dit was wel een favoriet. We konden weer op het terras zitten, al was het er bijna te warm. Die dag was het rond de 30 graden en er stond bijna geen wind. Klagen? Nee! We hebben een hele mooie zomer dit jaar!

Na de middag reden we richting de plaats Hestra, om een korte wandeling te maken naar de Pukaberg. Via een wandeling van ongeveer vijfentwintig minuten kom je boven op een berg en word je getrakteerd op een fan-tas-tisch uitzicht. Onze gasten waren erg onder de indruk en waren zelfs een tijdje stil. Genietend van het moois om hen heen. Wij waren er zelf een keer eerder geweest, maar dat was in de winter. Nu was het minstens zo mooi, vooral omdat we in de middag gegaan waren. De zon stond achter ons en scheen over het weidse uitzicht. Adembenemend. Aan alles komt een eind en nadat we weer bij de auto waren besloot ons bezoek ons op een etentje te trakteren. Overigens hadden we tijdens de korte wandeling heel veel gesnoept van de rijpe frambozen langs het pad én uiteraard van de blauwe bosbessen.

We reden voor het eten naar Tranås, ook weer via de nodige omwegen, want we wilden de omgeving natuurlijk zoveel mogelijk laten zien. Eenmaal daar aangekomen liepen we nog even door de hoofdstraat, echter was het nagenoeg stil. “Normaal” is Tranås best wel toeristisch. Maar toeristen konden we toen niet veel ontdekken. Hoogstwaarschijnlijk ook een gevolg van het coronavirus. Op een van de vele terrasje aan de hoofdstraat, bij een van de vele restaurantjes aldaar, kozen we voor patat. Onze gasten namen er een grote hamburger bij, Heiko kebab en ik kip. Het was heerlijk. “Wat weer een fantastisch mooi dag” zeiden onze gasten. Fijn zo’n reactie! Dat betekent immers, dat we met veel dingen de goede beslissing hebben genomen…

2 gedachten over “Naar Västervik”
  1. Dag Joke en Heiko,

Wat weer een prachtige foto’s. We missen Zweden nu al, na één week terug in Nederland. Ben benieuwd naar de nieuwe stuwdam en of die het water goed kan keren! Zet Heiko er nog een schoep rad met dynamo er in? Dan kan hij er een lampje op laten branden.

Groeten uit Hoogeveen van de familie Smit

1. Hej!
      Gelukkig weer veilig thuisgekomen! Hebben jullie nog een mooie week samen gehad?
      Bedankt voor complimentje: we nemen jullie er graag mee naar toe. Al dan niet digitaal!
      Denk niet dat er meer in het dammetje komt dan specie en stenen, Wilfred. We hebben wel eens het idee gehad, om er inderdaad een groot waterrad in te zetten, voor het opwekken van stroom. Maar of dat ooit wordt uitgevoerd?

Hele fijne dag verder en doe iedereen van ons de groetjes!