2019.02.25 NL – Terug naar Zweden, terug naar huis

Vroeg uit de veren, want we gaan terug. Terug naar Zweden, terug naar huis. Des te later je vertrekt, des te later je thuis bent. Rond negen uur vanavond thuis zijn lijkt ons een goed idee. En als je al vaker op onze website bent geweest, weet je, dat een reisje van en naar Nederland ongeveer twaalf uur in beslag neemt. Rekensommetje is daarmee snel gemaakt, want dan moeten we in ieder geval ook rond negen uur vanmorgen weg. En dat deden we ook. Om zeven uur het ontbijtje en toen even de schouders eronder. Puh… Alsof we gaan verhuizen… Maar zonder gekheid: je moet dan toch nog weer meer doen dan je had verwacht. En ben je meer tijd kwijt dan je wilt. We hadden het eten voor onderweg gisteravond al klaargemaakt en dat kon zó een tas in en in de auto. Maar de rest moest nog. Koffer met kleding kon nu definitief ingepakt worden en dicht gedaan worden, de boodschappen in de vorm van eten konden, voor zover van toepassing, uit de koelkast en in de geïsoleerde krat en andere boodschappen en cadeautjes gingen in tassen. Ach, viel ook nog wel weer mee. Meteen maar even alles weer zó achterlaten als we het aantroffen: netjes. En daarna kon Heiko de auto inpakken. Het past ook allemaal maar weer nét!

Nadat Pantro zijn rood etensbakje (!) leeg had gegeten ging die nog even met Heiko aan de wandel. Of was het andersom? In die tussenliggende tijd deed ik de eindronde. Was alles meegekomen? Lag er nog ergens iets? Ja, een trui van Heiko! Dat nog meegenomen en toen was het over. De vakantieweek was over: we gingen weg. Doordat alles vlotjes verliep konden we om kwart voor negen Steendam daadwerkelijk verlaten. Via (mooi) Siddeburen, Zuidbroek en Winschoten reden we bij Nieuweschans de grens over. We wisten van de heenreis, dat we vanaf het vertrek tot aan de grens met Denemarken, bij de plaats Kolding, er vier uur over zouden doen. Daarna tot aan de grens met Zweden, bij Malmö, opnieuw vier uur en tenslotte nog vier uur vanaf Malmö tot Ödarp. Inclusief de pauzes. Én uiteraard zonder files. Gelukkig bleef ons dat ook deze reis weer bespaard. Wel zagen we trouwens een lange file op de andere rijbaan, net zoals tijdens de heenreis. Maar aan onze kant liep het allemaal mooi door. Overigens was het weer geweldig! Een heerlijk zonnetje begeleide ons, tijdens de vele kilometers in Duitsland. Precies bij de grens van Denemarken was het mooie weer op. Daar werd het mistig! Via de kleine Beltbrug reden we over het eiland Funen en passeerden we de plaats Odense. Daarna reden we via de grote Beltbrug richting Kopenhagen. Om tenslotte van Kopenhagen in Denemarken naar Malmö in Zweden te rijden via de Öresundbrug. Het weer was ondertussen weer iets beter geworden en toen we in Zweden aankwamen was het nog steeds licht en scheen het zonnetje weer volop.

Verder naar het noorden in Zweden werd het verkeer rustiger en rustiger. Wat een verschil met dat van het verkeer in Hamburg. Daar was geen tellen aan. Zoveel auto´s en vrachtverkeer. Ook begrijpelijk, want dat is toch wel een wereldstad. Even iets anders dan bijvoorbeeld Värnamo in Zweden. Tijdens het laatste stukje van de reis werden we nog getrakteerd op een mooie zonsondergang. En toen die zon onderging was het ook snel donker. Maar niet meer zo als in december. Het voorjaar is toch echt begonnen. Gelukkig was het niet druk op de weg en konden we goed opschieten. De laatste kilometers reden we nagenoeg in stilte. Moe van de week en van de reis. Nog een tweetal stops in dit Scandinavisch land en we waren thuis. Rond half negen reden we de oprit op. In iets minder dan twaalf uur hadden we het traject gereden. Het maakt qua tijd dus niet zoveel uit of we via de bruggen gaan of met de boten. Behalve de toilettas lieten we de inhoud van de auto voor wat het was. Dat zouden we de volgende dag wel weer zien. De eerste gang was naar Jikke en Ebba! Die werden even lekker geknuffeld. Die hadden een week in de kelder doorgebracht, met één keer per dag bezoek van onze buurvrouw en haar dochter. Ze zagen er goed uit en daarmee was de verzorging top! Een laatste kopje koffie en toen het licht maar uit gedaan. Iedereen bedankt, die er voor gezorgd hebben, dat de week in Nederland weer super was!

2 gedachten over “2019.02.25 NL – Terug naar Zweden, terug naar huis

1. Borta bra men hemma bäst! Fijn dat de reis zo goed verlopen is. Wij doen er minimaal 12 uur over, meestal 12.5 of 13.00 uur. Persoonlijk heb ik een erge hekel aan de drukke autobahn in Duitsland en ben ik altijd blij weer in Denemarken te zijn. Daar is het niet rustig maar wel wat kalmer op de wegen naar mijn idee. Fijne dag toegewenst.

1. Dan is jullie reisduur vergelijkbaar met die van ons! Inderdaad, als ze nog iets uitvinden waardoor je Duitsland kunt omzeilen… Graag! Jullie ook een fijne dag vandaag. Zonnetje is er hier bij, hopelijk bij jullie ook!