Archief van
Categorie: Uitstapjes

Spookachtige wolken

Gisteravond éventjes een grasmaaier ophalen uit Borås… En je dan ook nog niet lekker voelen… Vlak voordat we weggingen nog overgegeven ook… Toch sámen de zitmaaier bekijken en hopelijk ophalen. Wat het een en ander iets verlichtte was de schitterende zonsondergang die we onderweg te zien kregen. Het begon enigszins gematigd zeg maar, maar langzamerhand werd het steeds mooier en mooier. De kleuren waren zo bijzonder. En de wolken waren gewoon spookachtig te noemen. Ja, ik heb er veel foto´s van gemaakt en nou weet ik niet…

Toen we in Vetlanda een vakantiehuis kochten hadden we een verzekering nodig. We kozen voor Länsförsäkringar. Een onderlinge verzekeraar, net als Univé waar wij beiden “groot” zijn geworden. Al onze verzekeringen lopen daar nu en dat zijn er ondertussen al een aantal. Onze contactpersoon heet Jessica en zij heeft veel voor ons betekend. Deze week worden we onverwachts via een mailbericht door onze verzekeraar Länsförsäkringar geïnformeerd dat ze gratis kaarten weggeven voor een voorstelling in Elmia te Jönköping. Elmia is een groot…

Een paar weken voor onze vakantie kregen we van onze buurvrouw de tip om eens bij de oude steengroeve te gaan kijken. In Askeryd. Daarover informeerde ze ons nadat ze op onze website had gezien dat we (alweer) bij Skurugata waren geweest. Van die diepe kloof, de schitterende natuur en het fantastische uitzicht zijn we echt onder de indruk. Toen de buurvrouw dat las dacht ze meteen dat wij de oude steengroeve vlakbij ons ook maar eens moesten gaan bekijken….

Deze ochtend rijden we tegen 09:30 uur bij camping Mitte vandaan. Het gaat richting Flensburg en dan al vrij vlot de snelweg op. Het rijdt lekker door totdat we bij de grenspost komen. Daar staat zowaar een kleine file. Al het verkeer moet door een sluis en een strenge douanier kijkt naar elke auto. Het gaat echter toch wel weer vrij snel want er wordt niemand echt aangehouden. Daarna tuffen we met 90 km per uur door Denemarken. Via Kolding, de…

Vandaag was het de dag van vertrek. Na 15 dagen Nederland wilden we weer terug naar ons eigen huis in Zweden. Alles werd opgeruimd en de laatste afwas nog even gedaan. Moet immers tijdens de vakantie ook gewoon gebeuren. Gisteravond hadden mijn ouders nog gezegd dat ze ons in Kropswolde vanaf de camping wilden uitzwaaien. Een half uur voor vertrek belden we even om ze de tijd te geven de auto te halen en naar Kropswolde toe te rijden. Dat ging heel snel want…

Vanochtend deden we rustig aan. Relaxed ontbijten en daarna koffie. Omdat Daniëlle de 28e jarig is en wij dan weer in Zweden zijn hadden we alvast enkele cadeautjes voor haar meegenomen. Op verzoek kreeg ze ook een ander “ding”: een oude telefoon met draaischijf. Via Facebook zagen we een filmpje van kinderen die niet wisten wat je met zo’n oud telefoontoestel moest beginnen. Ze verwachtten een digitale toestel en druktoetsen. Om Daniëlle haar kinderen een stukje geschiedenis van de telefoon te leren…

Vanmiddag zijn we tegen 12:30 uur vertrokken vanaf Hoogezand richting Rotterdam. Ja, vanuit Hoogezand want mijn ouders zijn ook mee geweest! Ondanks dat Peter en Daniëlle gisteren pas zijn teruggekomen van vakantie. In het begin van de reis regende het en moesten de ruitenwissers voor een goed zicht op de weg zorgen. Naarmate we zuidelijker kwamen werd het weer beter. Tegen de tijd dat we halverwege waren (bij een benzinepomp tussen Lelystad en Almere) scheen de zon en was het aangenaam koffiedrinken…

Feest! Vandaag viert pap zijn 88ste verjaardag! En dat willen we uiteraard voor geen goud missen. Al op tijd zijn we daarom bij Heiko´s pap en mam om de jarige te feliciteren. Voor hen beide hebben wij een aantal cadeautjes terwijl wij op onze beurt worden getrakteerd op een behoorlijke stuk gebak. Gisteren kreeg de jarige al meerdere mensen op bezoek en daarom kunnen wij vanmiddag met ze weg gaan. Dat deden we voor onze emigratie ook altijd. En die traditie…

Vanochtend doen we het even rustig aan. Er zijn zoveel indrukken weer te verwerken. Niet alleen in het echt in beeld en geluid maar het lijkt alsof het verstand ook niet stil wil staan. De laatste dagen worden steeds in ons hoofd weer opnieuw afgespeeld. Daarbij wel weer beelden en de verhalen van iedereen. Heel mooi allemaal. We staan overigens zelfs iets later op dan we gewend zijn. Hmmm… aan wennen? Nadat we tussen de middag een broodje hebben…

We gaan nogmaals op bezoek bij Gert en Elise. Heerlijk om elkaar wederom te zien. Dat vinden de kleinkinderen ook. Die hebben zoveel te vertellen. Al snel zit Daan bij opa op schoot terwijl hij luistert naar het verhaaltje wat Heiko hem voorleest. Dan ziet Daan een plaatje van een man met een baard. “Opa! Opa!” roept hij dan en kriebelt Heiko door zijn baard… Aandoenlijk moment. Even later doet Merle precies hetzelfde en opa geniet ervan. Oei! Een…

Vanochtend gaan we naar Annen waar we worden begroet door een altijd vrolijk gestemde tante Heiltje. 86 Jaar jong en bijna weer volledig hersteld van haar ongelukje met de fiets. In november 2016 brak ze lelijk haar heup maar gelukkig zijn nagenoeg alle nadelige gevolgen verdwenen. We krijgen koffie met een flink stuk overheerlijk gebak. Mét slagroom. En dan praten we ook hier aan één stuk door. Toch moeten we het op een bepaald moment wel stoppen omdat we nog…

Vanochtend hadden we een lege agenda. Hadden! Want gisteravond gaf Rita de pedicure aan dat Heiko vanmiddag om drie uur nog kon komen. Nou heel graag en daarmee werden de plannen omgegooid. Eerst maar gebeld met de garage of Heiko vanochtend de auto al mocht brengen. Dat was geen probleem en daarom ging hij een kwartier later al weg. Zelf ging ik een paar dingetjes doen in de caravan. Rond half twaalf was Heiko terug met een leenauto en gingen…

De wekker werd gisteravond gezet. Hmmm… tijdens je vakantie? Ja we zouden vandaag naar Siddeburen. Naar pedicure Rita die Heiko af zou helpen van een paar vervelende likdoorns. Maar rond half acht kregen we al een berichtje. Ze was ziek geworden. Sneu voor haar en voor Heiko. Nou had hij gelukkig de laatste dagen er niet zoveel pijn meer maar het moet wel verholpen worden. Dat moet dan maar als we weer thuis zijn. Vanmiddag eten we rond twaalf uur…

Vanochtend scheen de zon al weer vroeg de caravan in. De weersvoorspelling gaf aan dat het maar liefst 37 graden zou worden. Onze plannen om vandaag met Heiko´s ouders de hele dag op stap te gaan vervlogen met dit bericht. Te veel van het goeie. In de auto is het wel vol te houden maar daar wil je niet de hele dag inzitten. We stellen het uit tot de volgende week wanneer het koeler zal zijn. Maar wat gaan…

Het is ook vanochtend niet zo laat dat we opstaan. Het ritme zit er nog steeds goed in. Blijven liggen doen we dan ook maar niet en zodoende maken we rond half acht weer ons ontbijtje klaar. Wanneer we buiten aan de Duitse bolletjes beginnen die we vanochtend al hebben opgehaald van de receptie kijken we uit op een boot. Die kwam gisteravond nog op het veld staan. Uiteraard gekoppeld aan een auto en op een trailer. Wat een komisch…