Archief van
Categorie: Bezoek

Op bezoek en bezoek!

Bezoek van Jan en Ria

Vanmiddag waren Jan en Ria bij ons op bezoek. Tussen ons vakantiehuis in Hällaryd Rolsberg en hun huis in Solkaryd zat ongeveer 3 kwartier rijden. Nu moesten ze denk ik zo’n 5 kwartier rijden. Ze hadden een drukke periode achter de rug met eerst een gepland bezoek naar Nederland, daarna een mini cruise naar Helsinki en vervolgens opnieuw naar Nederland, omdat hun aanstaande schoondochter genaturaliseerd werd. Ria had bewust daarna geen contact opgenomen, omdat ze wist van het klussen. Maar…

Toen we het huis kochten op 28 augustus waren onze oud-buren (20 jaar geleden woonden ze naast ons in Onstwedde) Ruud en Hetty als eerste bij ons in Ödarp. Even kijken wat we gekocht hadden. Twee weken later kwamen ze weer even kijken naar de vorderingen van de verbouwing. Toen was net de keuken klaar en onze slaapkamer. Gistermiddag kwamen ze opnieuw langs. Ze waren onder de indruk van onze vorderingen en het resultaat. Keuken klaar, wc beneden klaar, twee…

Onderwijzeressen hebben veel vakanties. Waaronder de herfstvakantie. In de regio Rotterdam viel die dit jaar vanaf 14 tot en met 22 oktober. Tja, en wat ga je dan doen… Dan reis je naar je vader en zijn vrouw in Zweden! Maar al lijkt een week lang, in de praktijk is een week zo maar weer voorbij. Na een paar maanden elkaar niet gesproken te hebben zijn de dagen en vooral de avonden te kort. ’s Morgens niet te vroeg opstaan,…

Gisteravond hadden we het al een beetje in de gaten. Het was behoorlijk koud: het kon wel eens gaan vriezen vannacht. En ja hoor! Vanochtend was het wit. De begroeiing laag bij de grond was bevroren. Wat schitterend om te zien! Wel even wennen, maar de kachel doet het goed en dus geen koude voeten. De laatste “hele” dag van de vakantie van Peter en Daniëlle. Wat gaat de tijd toch snel. We besluiten het lekker rustig aan te doen…

Vandaag was het een dagje “herinneringen ophalen” voor Daniëlle. In 2004 is ze voor het laatst mee geweest naar Zweden. We vroegen onze gasten namelijk of ze wensen hadden. Wensen in de zin van naar iets toegaan of iets zien. Daniëlle wilde wel graag het huisje (van Lars) weer zien, die we destijds hadden gehuurd. En reeds vele keren daarvoor. Maar ook even langs “Stalpet”, de hoogste watervallen van Zuid-Zweden. Als het kon ook nog bij Ruud en Hetty langs,…

Peter en Daniëlle hadden ook een paar spelletjes van thuis meegenomen. Waaronder het “Keezenspel”. Dat hadden we eerder ook al eens gespeeld, toen nog in Rotterdam en is best leuk. Een combinatie van Mens-Erger-Je-Niet en kaarten (pesten). Er zijn een paar “speciale kaarten”, zoals de 4 (4 plaatsen achteruit), de boer (met iemand van pion-positie ruilen). Met een heer of aas mag een nieuwe pion op het bord zetten. We speelden “de mannen tegen de vrouwen”. De eerste avond dat…

Ook vanmorgen was het een rustige start van de dag. Tegen 09:30 uur ontbijten en daarna rustig koffiedrinken en even keuvelen. Een korte wandeling met Pantro in het bos tegenover ons huis en toen de kunstjes van de schoorsteenveger aanschouwen. Broodje en toen naar de “grote stad” Tranås. Even winkelen. De auto parkeerden we bij de ICA, waar je net als overal in de stad trouwens, gratis maximaal 2 uur kunt parkeren. De parkeerschijf voor het raam en op pad….

Vandaag staat een rustig dagje op het programma. Peter en Daniëlle hebben immers vakantie. En wij ook een beetje. Het wordt deze ochtend dan ook een beetje “aan lummelen”. Plotseling haalt Daniëlle een schaakbord tevoorschijn. Een van haar herinneringen aan Zweden was het schaken met Lars. Daar werd in onder andere 2002 een huisje van gehuurd. Hij had eerst met mij gespeeld en gewonnen. Daarna zou hij ook wel “even” van Daniëlle winnen. Mis! Zij won. Na drie spelletjes was…

De matrassen van het logeerbed zijn goedgekeurd, want Peter en Daniëlle hebben een goeie eerste nacht gehad. Ze hebben lekker geslapen en zijn weer een beetje bijgekomen na de lange reis van gisteren. We gaan samen met ze uitgebreid ontbijten. Wat een gezelligheid met zijn vieren aan tafel. Toch nét even anders als met z’n tweetjes. Er wordt dan ook gezellig gebabbeld. We stellen voor, dat we vandaag onder andere Rolsberg laten zien. Daar zijn onze “gasten” meteen voor in….

Rond vier uur kwamen ze luid toeterend bij ons de oprit oprijden. Peter en Daniëlle uit Rotterdam zijn gearriveerd in Ödarp. Geweldig! Onderweg hadden ze ons af en toe een seintje gegeven waar ze waren, zodat we enigszins wisten wanneer we ze konden verwachten. Zo kregen we ongeveer een uurtje voor hun aankomst een foto van het viaduct in Jönköping. Bij het A6-centrum. Na een emotionele begroeting gingen we eerst maar even aan de koffie en thee. Met uiteraard een…

Voor vanmiddag hadden wij onze Zweedse buren Silve en Anita uitgenodigd voor een kopje koffie met iets er bij. En zoals het hier hoort, hadden we een aantal soorten koekjes en gebak klaar staan. Eigenlijk hoor je dan 7 soorten koekjes aan te bieden, echter zijn wij bij 5 gestopt. De buren konden het ondanks het aantal erg waarderen. De taart die Joke bij het eerste kopje koffie aanbood was heerlijk, met veel slagroom en stukjes perzik. Bij het tweede en…

Al een paar weken geleden hadden we contact gehad met Jan en Ria. Over een “oude deur”. Ik wou zo graag een dergelijk exemplaar voor straks in huis, maar kon er destijds niet één geschikte vinden. Zij boden toen die van hen aan. Helemaal geweldig. Jan en Ria gaan de volgende week weer voor een poosje naar Nederland en wij wonen na hun vakantie al in Ödarp. Daarom leek het ons allen een goed idee, wanneer we dit weekend de deur nog…

En dan wordt het stil. Na een bezoek van 11 dagen besluit Sietse, dat hij zo langzamerhand weer richting het (warme) zuiden wil rijden met zijn El Camino. Zijn vakantie zit er met een week weer op namelijk. En na de (werk-) vakantie in Hällaryd Rolsberg wil hij ook nog op een paar andere plekken van Zweden het een en ander bekijken en beleven. Na het ontbijt pakt hij zijn spullen in, breekt zijn tent af en legt alles in de laadbak van zijn…

Een bijzondere afspraak met Riks en Phaedra. Niet omdat zij het zijn, maar de locatie! “Vroeger” zouden we hebben afgesproken bij ons in Blijham of bij hen in Meeden. Vanmiddag waren we echter bij hen op de camping aan het Mycklaflon-meer! Het toeval wou namelijk, dat zij in het weekend, dat wij in Nederland waren, naar Zweden reden. We hadden veel contact gehad en toen we eerder deze week dan ook hoorden, dat zij hier waren, spraken we meteen af voor een bezoekje. Wat leuk om…

Vanmiddag kwam tegen 16:00 uur de zwarte, 30 jaar oude Amerikaanse oldtimer, Al Camino (pick-up truck) van neef Sietse uit Zuidbroek de oprit oprijden. Het onmiskenbare en geweldige geluid van de zware motor laat ons opspringen uit onze stoelen. Sietse is er! Hij was wat verlaat vanwege een defecte zekering. Door de ingeschakelde hulp van de Zweedse ANWB was de oorzaak van de kortsluiting snel gevonden: in de sigaret aansteker zat een pennetje tegen een palletje aan en daardoor knapte…