Archief van
Categorie: Bezoek

Op bezoek en bezoek!

Laatste bezoekje buren Hällaryd

Voor vanmiddag hadden wij onze Zweedse buren Silve en Anita uitgenodigd voor een kopje koffie met iets er bij. En zoals het hier hoort, hadden we een aantal soorten koekjes en gebak klaar staan. Eigenlijk hoor je dan 7 soorten koekjes aan te bieden, echter zijn wij bij 5 gestopt. De buren konden het ondanks het aantal erg waarderen. De taart die Joke bij het eerste kopje koffie aanbood was heerlijk, met veel slagroom en stukjes perzik. Bij het tweede en…

Al een paar weken geleden hadden we contact gehad met Jan en Ria. Over een “oude deur”. Ik wou zo graag een dergelijk exemplaar voor straks in huis, maar kon er destijds niet één geschikte vinden. Zij boden toen die van hen aan. Helemaal geweldig. Jan en Ria gaan de volgende week weer voor een poosje naar Nederland en wij wonen na hun vakantie al in Ödarp. Daarom leek het ons allen een goed idee, wanneer we dit weekend de deur nog…

En dan wordt het stil. Na een bezoek van 11 dagen besluit Sietse, dat hij zo langzamerhand weer richting het (warme) zuiden wil rijden met zijn El Camino. Zijn vakantie zit er met een week weer op namelijk. En na de (werk-) vakantie in Hällaryd Rolsberg wil hij ook nog op een paar andere plekken van Zweden het een en ander bekijken en beleven. Na het ontbijt pakt hij zijn spullen in, breekt zijn tent af en legt alles in de laadbak van zijn…

Een bijzondere afspraak met Riks en Phaedra. Niet omdat zij het zijn, maar de locatie! “Vroeger” zouden we hebben afgesproken bij ons in Blijham of bij hen in Meeden. Vanmiddag waren we echter bij hen op de camping aan het Mycklaflon-meer! Het toeval wou namelijk, dat zij in het weekend, dat wij in Nederland waren, naar Zweden reden. We hadden veel contact gehad en toen we eerder deze week dan ook hoorden, dat zij hier waren, spraken we meteen af voor een bezoekje. Wat leuk om…

Vanmiddag kwam tegen 16:00 uur de zwarte, 30 jaar oude Amerikaanse oldtimer, Al Camino (pick-up truck) van neef Sietse uit Zuidbroek de oprit oprijden. Het onmiskenbare en geweldige geluid van de zware motor laat ons opspringen uit onze stoelen. Sietse is er! Hij was wat verlaat vanwege een defecte zekering. Door de ingeschakelde hulp van de Zweedse ANWB was de oorzaak van de kortsluiting snel gevonden: in de sigaret aansteker zat een pennetje tegen een palletje aan en daardoor knapte…

Zaterdagmiddag hadden we afgesproken met Ben en Anja. Zij hadden ons ook uitgezwaaid in Winschoten op de 5e mei en sindsdien veel contact met ons gehouden. Een bezoekje aan hun was dan ook een hele logische voor ons. We werden heel hartelijk ontvangen en konden vanwege het mooie weer lekker buiten zitten in het zonnetje. En terwijl de grote zwanen langs ons heen zwommen in het watertje genoten wij van de koffie en de thee. Het bleek, dat ze veel…

Gisteremiddag zijn we ingegaan op de uitnodiging die de familie Bos (Willem-Jan en z’n vader) ons vorige week al een keer deed: “Kom ook eens bij ons kijken in Kråkshult!” Ja, natuurlijk, leuk! Gisteren was het mooi zonnig weer. Even een seintje die kant op of ze thuis waren. Dat was het geval, dus op pad. Een half uur later waren we ter plekke. De weg er naar toe is eenvoudig: vanaf ons huis rijden we Skede door, richting Ekekul. Daar…

Gisteren, aan het einde van de middag: terwijl ik nog een in m’n “snickareboden” (timmerwerkplaats) bezig ben met klussen, laat Joke Pantro nog even uit in het bos tegenover ons. Ze steekt nét de weg over en wil het bos in als de heer Bos haar passeert. Hij was samen met zijn zoon, Willem-Jan op weg naar Vetlanda voor een vergeten boodschapje. Ze herkenden Joke en stonden meteen op de rem van de mooi lichtblauw/grijze Volvo XC70 Cross Country. Natuurlijk blijft dan…

Heiko geeft me gisteren rond half vier een seintje, dat hij de klus geklaard heeft voor vandaag. Samen met Staffan, zijn “maatje”. Even later rijdt hij inderdaad de oprit op. Pantro helemaal door het dolle en Åtta komt vanuit het bos aan gelopen. Tja, dan kan ik natuurlijk niet achterblijven, dus loop ik ook naar Heiko om hem te begroeten. Met z’n drieën geven we hem een enthousiast “Welkom Thuis” gevoel. Alsof hij wéken weggeweest is. Niet dat ik dat altijd doe…

Gisteren hadden we bezoek van de vorige eigenaar, Tommy Forsberg. We hadden hem ontmoet tijdens het midsommar feest in Skede en verteld dat hij welkom was voor een kopje koffie. Die kwam hij vandaag halen. Wat een gezellige prater! Hij is ruim een uur gebleven en vertelde nog het een en ander over ons huis. Waar de keuken eerder zat en dat er drie deuren in de keuken zaten, dat het aanrecht aan de muur zat precies tegenover de plaats nu en…

Ze kunnen geen afscheid nemen: Klaas en Reinie zitten vanochtend alweer bij ons aan de koffie! Grapje natuurlijk. Niet van die koffie, maar van het afscheid nemen. Wat was er aan de hand? Reinie en ik hadden van alle gezamenlijke activiteiten foto’s gemaakt. Veel foto’s. Tè veel foto’s. Althans ik natuurlijk weer. We hadden beloofd, dat we elkaar de foto’s zouden sturen. Niet via de mail, want dan zouden we heel veel mailtjes moeten versturen. We zouden het proberen met…

Deze ochtend beginnen we ook met een gezamenlijke kop koffie. Wat babbelen we veel. Zó gezellig! We geven ze nog een aantal bezienswaardigheden mee, zoals Eksjö, met zijn houten binnenstad en Gränna, stad van de zuurstokken. Maar aan alles komt een eind. Zo ook aan het bezoek van Klaas en Reinie. Zorgvuldig wordt door hen de camper weer klaar gemaakt voor het rijden. Dat weten we nog van onze reizen met de camper. En net als deze twee hadden ook…

Vanochtend worden onze campinggasten na een goede nachtrust wakker en melden ze zich op onze veranda tegen tien uur voor een kop koffie met een stuk (wederom door Joke) zelfgebakken gebak. Ik neem als enige de appeltaart en de rest kiest voor iets met havermout er op. Wij waren al veel eerder wakker en hadden alle voorbereidingen voor deze dag gemaakt. De picknickmand was goed gevuld en er moest zelfs een extra krat aan te pas komen, om koelkastspullen in…

Een berichtje komt binnen op de telefoon en de telefoon geeft ons een seintje door middel van een geluidje. Het is van Klaas en Reinie. Zij zijn nu een week op vakantie met hun camper vanuit Muntendam en komen volgens afspraak ook even bij ons langs. Leuk! Maandagmiddag tegen vier uur zijn ze bij ons en parkeren ze de camper op het enige, redelijk vlakke stukje oprit. Aan één kant toch nog even opvullen met de voor ons zo bekende…

Net na de middag als we de mosterdsoep op hebben gaat de bel bij de voordeur. Dat gebeurt niet elke dag! Ik ga kijken wie er is en dan blijken onze Zweedse buren Anita en Silve voor de deur te staan. De buurvrouw valt meteen met de deur in huis en vraagt of we vanmiddag iets te doen hebben. “Nej, ingenting” (niets) is mijn antwoord. Of we dan zin hebben om vanmiddag bij hun een kopje koffie te komen…