Archief van
Categorie: Bezoek

Op bezoek en bezoek!

Buren bezocht

Toen ik gistermorgen aan het sneeuwschuiven was kwam er ineens een kleine tractor aanrijden. Het bleek de buurman te zijn met zijn oude Volvo BM 400 model tractor. Natuurlijk was ik nét klaar met sneeuwschuiven, maar zodoende hadden we wel tijd voor een praatje. Ik nodigde hem uit voor een kop koffie, maar daarvoor bedankte hij. Wij hadden als het goed was een uitnodiging gekregen van zijn vrouw, om ’s middags bij hén te komen. Voor fika. Oké, dat berichtje…

Riks en Phaedra kwamen een weekje later bij ons in Ödarp. Er was de dagen ervoor een laagje verse sneeuw bijgekomen. Ook bij hen. En dat vond met name Phaedra super. Die genoot met volle teugen. Meteen aan de koffie met lekkers en daarna kregen ze een rondleiding door het huis. Ze waren enthousiast over hetgeen we er tot dusver van hebben gemaakt en gaven meerdere complimenten. Ze zijn beide trouwe lezers van onze website en hadden zodoende gelezen over…

Volgens mij zijn ze bijna nét zo Zweden-gek als wij. Reeds vele jaren plannen Riks en Phaedra hun vakanties in Zweden. In 2016 kwamen ze bij ons aan, toen wij in Vetlanda ons vakantiehuis Rolsberg hadden. In 2017 kwamen ze met een caravan onze kant op en troffen we elkaar bij hen op de camping. En nu in 2018 waren ze opnieuw in dit mooi Scandinavisch land. Ze hadden een huisje gehuurd voor 14 dagen, op ongeveer een uur afstand…

Een maand geleden ongeveer noemde ik aan onze vrienden, dat ik Groninger mosterdsoep had gemaakt. Groninger heeft dan te maken met de grove Groninger mosterd die gebruikt wordt. Beide gaven aan, dat ze dat wel lekker vonden, maar al in jaren niet hadden gehad. Dan nodig je ze toch uit om dat hier te eten? Ze kwamen vanmiddag en alles had ik al klaar staan, waarop we meteen konden aanvallen. Wat ze hadden verwacht, was samen een bordje soep eten,…

Onze vrienden in Solkaryd, Jan en Ria, hadden via het internet bij Bol.com mijn tweede boek over onze avonturen rondom de emigratie besteld. Helaas levert Bol.com niet in Zweden! We hadden zodoende afgesproken, dat ze het boek bij mijn ouders zouden laten bezorgen. In december waren wij daar en hebben we het boek voor ze meegenomen. Gisteren was het zover, dat we het boek konden afgeven bij hun thuis en dat bezoekje werd natuurlijk gecombineerd met “even bijkletsen” (Oeps! Geen…

De vorige eigenaren van ons huis in Ödarp (Lasse en Wiveca) hebben een ander huis gekocht in Blackstad. Een dorpje op ruim 30 kilometer van de grotere havenplaats Västervik. Dat ligt aan de oostkust van Zweden. Een paar jaar geleden stonden wij in die stad een paar nachten op de camping. Die camping grensde aan de toeristische smalspoorbaan, waar een paar keer per dag een trein langskwam. Een mooie camping met perfecte toiletvoorzieningen, gerund door Zwitsers. In die plaats wonen…

Vanmiddag, terwijl in Nederland iedereen geadviseerd wordt om niet het huis uit te gaan, de treinen uitvallen of grote vertraging hebben en zelfs Schiphol een heleboel vluchten cancelde, reden wij van huis. Nét nadat een grote tractor met sneeuwschuif ons de weg had schoongeveegd. We reden van het ene afgelegen dorpje Ödarp naar het andere afgelegen dorpje. Daar wonen onze vrienden sinds 2011, in een mooie Zweedse woning. Aan het water: een groot meer, ontstaan door het afgraven van turf….

Toen we in de maand september al een paar dagen aan het klussen waren hadden we een briefje voor onze buren opgesteld. In het Zweeds met daarbij een beetje van onszelf en een beetje hulp van Google Translate. In de brief stelden wij ons kort voor als de nieuwe bewoners van Ödarp en vertelden we dat we druk bezig waren met een verbouwing. Dat we ze graag wilden uitnodigen voor een kennismaking, maar dat we nog geen ruimte hadden, waarin…

Vanmiddag waren Jan en Ria bij ons op bezoek. Tussen ons vakantiehuis in Hällaryd Rolsberg en hun huis in Solkaryd zat ongeveer 3 kwartier rijden. Nu moesten ze denk ik zo’n 5 kwartier rijden. Ze hadden een drukke periode achter de rug met eerst een gepland bezoek naar Nederland, daarna een mini cruise naar Helsinki en vervolgens opnieuw naar Nederland, omdat hun aanstaande schoondochter genaturaliseerd werd. Ria had bewust daarna geen contact opgenomen, omdat ze wist van het klussen. Maar…

Toen we het huis kochten op 28 augustus waren onze vrienden als eerste bij ons in Ödarp. Even kijken wat we gekocht hadden. Twee weken later kwamen ze weer even kijken naar de vorderingen van de verbouwing. Toen was net de keuken klaar en onze slaapkamer. Gistermiddag kwamen ze opnieuw langs. Ze waren onder de indruk van onze vorderingen en het resultaat. Keuken klaar, wc beneden klaar, twee slaapkamers klaar, hal en kamer klaar, kelder grotendeels (sauna is nu te…

Onderwijzeressen hebben veel vakanties. Waaronder de herfstvakantie. In de regio Rotterdam viel die dit jaar vanaf 14 tot en met 22 oktober. Tja, en wat ga je dan doen… Dan reis je naar je vader en zijn vrouw in Zweden! Maar al lijkt een week lang, in de praktijk is een week zo maar weer voorbij. Na een paar maanden elkaar niet gesproken te hebben zijn de dagen en vooral de avonden te kort. ’s Morgens niet te vroeg opstaan,…

Gisteravond hadden we het al een beetje in de gaten. Het was behoorlijk koud: het kon wel eens gaan vriezen vannacht. En ja hoor! Vanochtend was het wit. De begroeiing laag bij de grond was bevroren. Wat schitterend om te zien! Wel even wennen, maar de kachel doet het goed en dus geen koude voeten. De laatste “hele” dag van de vakantie van Peter en Daniëlle. Wat gaat de tijd toch snel. We besluiten het lekker rustig aan te doen…

Vandaag was het een dagje “herinneringen ophalen” voor Daniëlle. In 2004 is ze voor het laatst mee geweest naar Zweden. We vroegen onze gasten namelijk of ze wensen hadden. Wensen in de zin van naar iets toegaan of iets zien. Daniëlle wilde wel graag het huisje (van Lars) weer zien, die we destijds hadden gehuurd. En reeds vele keren daarvoor. Maar ook even langs “Stalpet”, de hoogste watervallen van Zuid-Zweden. Als het kon ook nog bij onze vrienden langs, onze…

Peter en Daniëlle hadden ook een paar spelletjes van thuis meegenomen. Waaronder het “Keezenspel”. Dat hadden we eerder ook al eens gespeeld, toen nog in Rotterdam en is best leuk. Een combinatie van Mens-Erger-Je-Niet en kaarten (pesten). Er zijn een paar “speciale kaarten”, zoals de 4 (4 plaatsen achteruit), de boer (met iemand van pion-positie ruilen). Met een heer of aas mag een nieuwe pion op het bord zetten. We speelden “de mannen tegen de vrouwen”. De eerste avond dat…

Ook vanmorgen was het een rustige start van de dag. Tegen 09:30 uur ontbijten en daarna rustig koffiedrinken en even keuvelen. Een korte wandeling met Pantro in het bos tegenover ons huis en toen de kunstjes van de schoorsteenveger aanschouwen. Broodje en toen naar de “grote stad” Tranås. Even winkelen. De auto parkeerden we bij de ICA, waar je net als overal in de stad trouwens, gratis maximaal 2 uur kunt parkeren. De parkeerschijf voor het raam en op pad….