Een nieuwe Hobby

Een aantal jaren geleden hadden we een camper. Een kleine met een alkoof. Dat betekende dat je boven de bestuurdersplaats sliep. Later kochten we een grotere camper met een vast bed achterin. Perfect. Vele mooie vakanties mee gevierd onder andere in Frankrijk en uiteraard in Zweden. Maar toen we hier een vakantiehuis kochten hebben we de camper weer verkocht. Nu we permanent in Zweden wonen willen we echter ook nog wel weer eens op vakantie. Daarom toch maar weer gekeken naar een camper. Óf caravan. Alhoewel onze ervaring is dat een camper vele voordelen heeft, heeft die tegelijkertijd ook nadelen. Sowieso duurder in aanschaf en onderhoud natuurlijk en daarbij komt: je bent altijd met zo’n groot gevaarte onderweg. Ook als je op een camping staat en even de omgeving wilt verkennen of boodschapjes wilt doen zit je vast aan je “huis”.

En volgend punt is, dat we een gastenverblijf wilden bouwen voor familie en vrienden. Maar toen we alles hadden berekend kwamen we toch al snel op een bedrag van rond de 10.000 euro. We zouden hem dan ook in de verhuur doen, want anders kon het niet uit. Des te langer we erover nadachten, des te enthousiaster werden we eigenlijk over een caravan. Drie (of meer) voordelen. 1) We parkeren de caravan op een camping en we kunnen vervolgens met de auto rondtoeren. 2) Eveneens kunnen we met de caravan naar Nederland voor bezoek aan familie en vrienden/ kennissen. De reis duurt dan wel langer, maar we hebben ons eigen bed bij ons en kunnen zo op willekeurige plekken (campings) stoppen. De reis wordt hopelijk voor Joke ook een beetje gemakkelijker te doen. 3) Familie en vrienden/ kennissen die ons bezoeken kunnen er ook in verblijven! Geen blokhut meer, maar een caravan, voorzien van alle gemakken!

De beslissing was gevallen en er werd gezocht naar een tweedehandse caravan. Via de Zweedse Marktplaats, Blocket, vonden we er vele. Mooie, dure, lelijke, oude. Uiteindelijk kozen we een aantal, die in de buurt van Nyköping te koop waren. Je wilt immers niet een reis van in totaal vijf uur voor niets maken. Vandaag gingen we daar naartoe en als eerste naar de verkoper van onze eerste keus. Het was eigenlijk meteen liefde op het eerste gezicht. Alles was zoals we dachten en méér. Netjes, ruim, vele kastjes, voortent… verkocht! Tenminste, nadat alles goed was nagekeken en de caravan ook nog even werd voorzien van stroom. Doet alles het wel? Geen probleem. We spraken af, dat de prijs inclusief winterbanden (spijkerbanden) met velgen werd. De spijkerbanden zijn verplicht in Zweden, tussen 1 november en 1 april. En als de auto spijkerbanden heeft, moet de caravan (of een aanhanger) dat ook. Helaas kon het wisselen van de banden vanmiddag niet gebeuren en zodoende gaan we volgende week zaterdag opnieuw naar de dealer om de caravan op te halen. Kamperen is daarmee niet een nieuwe hobby, maar de titel van dit item slaat op het merk van de caravan: een Hobby 540 UL Exclusive. Met een beetje geluk kan de caravan in de garage onder het huis gestald worden. Zodra hij er is: schoonmaken en inrichten. Zin in! En dan deze zomer richting Noord Zweden…

3 gedachten over “Een nieuwe Hobby

1. Goede keus, degelijk merk. Goede stabiele ligging achter de auto. Zelf jarenlang met veel plezier een Hobby 460 UFE gehad. Als jullie er half zoveel plezier aan beleven als wij aan de onze hadden, dan zit het wel snor met deze aankoop!

2. Wauw wat een goede oplossing! En nog mooi ook, daar gaan jullie heel veel plezier aan beleven!
    Onze ervaring met de gehuurde caravan was ook verrassend positief!
    Jullie kunnen vast niet wachten om hem op te halen en dat hij in de garage past is helemaal geweldig.